خلاصه ماشینی:
"علت آنکه در موضوع رجوع الی الله بایدمباحث معرفت نفس را مد نظر قرارداد یکیآن است که عرض شد و دیگر این است کهفرهنگ انتظار،که رجوع به«سبب متصلبین الارض و السماء»است،از طریق رجوعبه«وجود»محقق میشود؛زیرا حضرت درآن مقام یک حقیقت وجودیاند و از اینجهت واسطۀ فیض هستند.
وقتی روشن شد تجسم عینیسوبژکیتویته در زندگی عملی،نومینالیسماست که هرگونه حقیقت مجردی را نفیمیکند،متوجه میشویم چرا با رجوع بهمعرفت نفس امکان عبور از چنین ظلماتیفراهم میشود و در این زمینه نظر بهشخصیت فکری امام خمینی(ره)،که با روحاشراقی خود متوجه همۀ زوایای این ظلماتشدهاند،لازم میآید؛زیرا در غیر این صورتباز در نوعی از تفکر انتزاعی متوقف میشویم.
آیا واقعا در عالم خارج دو واقعیتبه نام ماده و مجرد داریم یا حقیقتی به ناموجود با ظهورات مختلف در صحنه است؟تماما یک فروغ رخ ساقی است که در جامافتاده است؛اندیشهای که اصالت را بهوجود میدهد-در صورتی که رجوع آنبه ذات وجود باشد و نه مفهوم وجود-ازاین تقسیمبندیهای ذهنی عبور میکند وفلسفۀ صدرایی را نیز با این رویکرد مینگرد.
من وهمی ما معتقدیم«من»جدا شده از خدا،یک مفهوم وهمی است و تصوری استغیرحقیقی،حال هرچه گرد این«من»بگردیم،و هرچه به اهداف آن تن دهیم وهرچه آن را در این فضا ارتقا بخشیم،نیستیرا ارتقا دادهایم،و نیستی،نیستی میآورد؛چون حقیقت انسان مثل هر موجود دیگریعین ربط به حق است و هر تصوری کهانسان از خود داشته باشد و در آن تصور،احساس تعلق به حق دیده نشود،یکتصور وهمی است،ولی من بند به حق-درحالیکه حق عین وجود و حضور است-یعنی منی که بنده است،یعنی منیکه متوجه است بودنش عین ربط به حقاست و ارتباط نداشتنش با آن،مساویعدم وجودش خواهد بود،یک من واقعیاست."