خلاصه ماشینی:
"به گونهای دیگر هم میشود دربارۀ این قضیه صحبت کرد تا فرقش مشخصشود؛نگاه کنید اشتراکاتی از لحاظویژگیها بین انسان انقلاب اسلامی وانسان اسلامی وجود دارد از جمله اینکهچنین انسانی مؤمن به حقیقت اسلامو متعبد به احکام آن است؛مطیع امرمولا در سلسله ولایت است؛معتقد بهتحول انفسی است؛براساس آیۀ شریفۀ{/«ان الله لا یغیر ما به قوم حتی یغیرما بأنفسهم»/}سنت الهی تغییر و تحولدر عالم در مرحلۀ اول تحول درونی ونفسی است؛یعنی تا زمانی که تغییریدر درون انسان روی ندهد.
در کنار این دو مقدمه(سنت الهی درتغییر عالم و ویژگیهای تمدن غربی وانسان انقلاب اسلامی)یک مقدمۀ دیگر راباید عرض کنم و آن این است که انقلاباسلامی از تمدن غربی گذر خواهد کرد وتمدن غربی را تغییر خواهد داد.
انسان جدید با اصالت سود،اقتصادجدید را پدید آورده است،اما اگر نسبتانسان با عالم تغییر کند و جهت فردیشفنای فی الله،و جهت اجتماعیاشبرقراری عدالت شود،آن وقت پول رابرای چه میخواهد؟اگر پول هم بخواهدچقدر و برای چه میخواهد؟بانک را برایچه میخواهد؟الان اگر ما نمیتوانیمبانک را درحالیکه هنوز ماهیتربوی خودش را دارد از نظام اجتماعی،اقتصادی حذف کنیم تا حدی به دلیلاین است که ما انسانهایی هستیم که بهاین بانک وابستهایم؛چون میخواهیم ازفوایدش استفاده کنیم.
آنها تصور میکنند این تحول نیاز آیندۀانقلاب اسلامی است؛البته من هم قبولدارم،اما یادمان رفته است که اگر حتیعلم متحول هم به وجود آید،ولی انسانی نباشد که به آن احساس نیاز کند،آنعلم به کار نخواهد آمد و مقبول قرارنخواهد گرفت.
شناخت حکمی فرع بر این است کهچشم حقیقت بین انسان نسبت به عالمجدید باز شده باشد؛یعنی ظاهر و باطنعالم جدید را در نسبت با باطن دینببیند."