خلاصه ماشینی:
"*با توجه به سالهای متمادی که در عرصۀجهانی فعال بودهاید،میزان نفوذ تفکر امامخمینی در جهان معاصر را چگونه ارزیابیمیکنید؟ ارزیابی بنده این است که امروز،بین المللاسلامی و غیر اسلامی،دور از دسترس مراکزراهبردی خمینی پژوه داخلی است و کسانی کهدر داخل کشور ما اندیشۀ امام(ره)را در قالبو رویکرد تمدنی نگاه میکنند،فاقد پیوندهایراهبردی با جهان فراملی هستند.
این انسجام ابعادگوناگون دین در دستگاه تفکر امام خمینی،خودبه خود باعث میشود انسانی تربیت شود که هممعنویتگرا و عرفانی مسلک است و هم متعبدبه احکام شریعت و در عین حال،آگاه و آشنا بهمداخل علمی سیاست و جامعه و زمانهای که درآن زندگی میکند.
جمهوریاسلامی ظرفیتهای بسیاری داشت و دارد کهمیتوانست در بیداری اسلامی از آنها استفادهکند،اما در شرایط فعلی ادبیات نظام ما،سیستم وساختار سیاست ما،مسئولان و نهادهای داخلی وبین المللی ما،آمادۀ فعالیت تأثیرگذار در این حوزهنیستند من در گذشته مقالهای نوشتم دربارۀ&%10814NMZG108G% آسیبشناسی مدیریت دیپلماسی ایران دربین الملل که در آن دربارۀ این موضوع صحبتکردم که چرا نیروهایی که نمایندگی سیاسی یافرهنگی ما هستند در حوزۀ بین المللی به هیچعنوان قدرت اعمال این نمایندگی را ندارند و دراینجا هم سیستمی وجود ندارد که این قدرت رابه محک بگذارد،خلأهایش را بپوشاند،پیشنهادبدیل بدهد و هستههای جدید بسازد.
کلمات امامخمینی حتی در ادبیاتی که برای دشمن به کارمیگرفت،واقعا حساب شده بود و ادبیات کوچه وبازاری را در هیچ جای جهان اسلام نمیپذیرفت؛برای نمونه سید حسن نصر الله،رفتار بسیار بالاییدر قالب یک الگو و مدل برای جوانان دارد وافزون بر این از جذابیتهای معنوی،منطق آرامو تأثیرگذار برخوردار است؛منفاع واقعا راهبردیو استراتژیک را بر هر منفعت دیگری ترجیحمیدهد؛شجاعت و جرئت دارد؛فریادها را سروقت خودش میزند فکر میکنم پس از مقاممعظم رهبری،سید حسن نصر الله نمونۀ ممتازو بیبدیل جهان اسلام در الگوی مدیریت برایجهانیان است."