خلاصه ماشینی:
"با اینتوجیه بود که معتقدان به این دیدگاهمیگفتند:همانگونه که قرون وسطایمسیحی به شکست منتهی شد،حکومتدینی در ایران نیز شکست خواهد خورد؛یعنی گویی تجربۀ حکومت دینی در هرکجای جهان،لاجرم مصداق و مثالحکومت دینی در غرب خواهد بودو چون در آنجا این نظام به شکستمنتهی شده است،در هر جای عالم ایناتفاق رخ دهد،فرجامی جز شکستنخواهد داشت.
در واقع این خصیصههایقرون وسطی فقط به آن دوره منحصراست و همین انحصار قرون وسطی رادورهای ویژه و تکرارناپذیر در تاریخساخته که در هیچ جای عالم نه در کلیتتکرار شده است و نه در جزئیت.
مدرنیته و مفاهیم سازندۀ آن درهیچ جای دیگری امکان ظهور ندارند؛چون این تمدن و مفاهیم آن طردکنندۀویژگیهای قرون وسطی هستند که درهیچ کجای دیگری اتفاق نیفتاده است.
سهمالهیات در زندگی علمی قرون وسطیبه همینجا خلاصه نمیشود،بلکه درآن برهه از زمان مجموعهای از آنچه(به تصویر صفحه مراجعه شود)کتاب مقدس،و افلاطون و ارسطویمسیحی شده بیان کرده بودند معیار وارزش حاکم بر تولید علم بود.
سکولاریسم در غرب و شرق قرون وسطی با این نظام فکریاشرویدادی منحصر به فرد در تاریخ بشراست که مدرنیته را در پی داشت.
در برابر این نظر کهمفاهیم مدرنیته در جای دیگری امکانظهور و بروز ندارند،ممکن است بهعرفیگرایی و سکولاریسمی اشاره شودکه در کشورهای غیر اروپایی و به ویژهکشورهای اسلامی اجرا شده است،اماحقیقت آن است که این عرفگرایینسخههای غیر اصلی یا تحمیلی غرب درجوامع دیگر است که حالت مانایی همندارد و دائما ضد آن در درون خودشمتولد میشود."