خلاصه ماشینی:
"نمونۀ این معانی همین عبارت«جدایی دین از سیاست»است که به اثر ایناندیشه در حوزۀ تفکر و عمل سیاسی نظردارد،آن هم نه اثر مطلقش؛زیرا گاه اثرسکولاریسم در حوزۀ سیاست جداییدین از سیاست نیست،بلکه آمیختگیدین با سیاست است؛یعنی آنچنان نیستکه هر کجا دین از سیاست جدا بود تفکرسکولاریسم حاکم گردیده باشد،گاهی دین باسیاست با یک مبنای سکولاریسمی باهم درمیآمیزند و دینی سکولاریسمی پدید میآید که درعرصۀ سیاست از آن استقبال میشود؛بنابراینسکولاریسم معنای عمیقتری دارد که باید دراین آثار و چهرهها شناخته شود.
براساس همین حقوق طبیعی است که نظاماجتماعی و سیاسی نیز ترسیم و تنظیم میشودو احکام آنها مطرح میگردد؛البته چنین کاریدر صورتی ممکن اخواهد بود که عقل عملی،یعنی عقلی که بتواند دربارۀ باید و نبایدها وارزشها داوری کند،به رسمیت شناخته شودو در نتیجه چنین رسمیتی،علم عقلی نیزرسمیت پیدا کند.
اگر این هستیشناسیدر کانون شناخت ما نسبت به هستی حضورداشته باشد و به توحید بینجامد،این باور همعلم را قدسی میکند و هم عقل را و هم دراندیشههای سیاسی-اجتماعی تأثیر میگذارد.
عقل الهیزمانی که عرصۀ شناخت خود را طبیعت،کهصحنۀ ارادۀ خداست،و قوانین آن قرار میدهددر واقع سنن الهی را میشناسد آنگاه کهشناختهای عقل از این حوزه بیان میشود علمالهی پدید میآید.
عدالت باید باشد و ظلم نبایدوجود داشته باشد،اما یکبار دیگر ممکن استبگوید من میشناسم که عدالت حسنه استو ظلم قبیح حسنه عقلی عبارتی است که درتعریف عقل نوع دوم به کار میرود؛یعنی عقلیکه میشناسد نه حکم میکند."