خلاصه ماشینی:
"بهطور معمول درک کاملا خطا و نادرستیدربارۀ نسبت نظریۀ دنیایی شدن با جهان تجدد وعلوم اجتماعی وجود دارد که مانع درک درستنسبت این نظریه با خاستگاههای تاریخی واجتماعی آن میشود.
چرا نظریۀ دنیایی شدن،نظریهای خاص دردرون یک علم خاص نیست؟چرا این نظریه قالبو چهارچوبی است که در تمامی نظریات علوماجتماعی حضور دارد و حدود کلی آن را مشخصمیکند؟چرا نظریههای علوم اجتماعی از دروناین نظریه میجوشند و خود را براساس این نظریهفهم و توجیه میکنند و به یک معنا مؤید و مقربهاین نظریه هستند؟اگر این وجه از مسئله به خوبیمنعکس شود وجه دوم مدعای من،که این نظریهکلیت جهان تجدد را در خود منعکس میکند،همدر ذیل آن درک خواهد شد.
جامعهشناسی چنین جایگاهی دارد و با توجهبه اینجایگاه است که وقتی شأن نظریۀ دنیاییشدن را در دورن این دستگاه بررسی میکنیم،انینمطلب به شکل روشنی بازمیشود که کل جوهرهو اساس نظریۀ اجتماعی تجدد و نه جزئیات آن،چیزی جز نظریۀ دنیایی شدن نیست.
،نشان دهیم کهچگونه نظریۀ دنیایی شدن خود را بروز داده است؛بنابراین به بیان این نکته بسنده میکنم که اساسابه لحاظ نظری امکان همۀ این نظریهها در دروناین نظریه به وجود میآید و اگر آن را حذف کنیمهمۀ آنها بیمعنا و تصورشان ناممکن میشود.
بنابراین روشن است که اگر چنان نسبت وثیقیمیان نظریۀ دنیایی شدن و کل دستگاه مفهومیعلوم اجتماعی وجود داشته باشد،چنین نسبتیمیان واقعیت دنیایی شدن و کلیت این جهان هموجود دارد."