خلاصه ماشینی:
"دین حداقلی و دین حد اکثری و نسبت آن با سکولاریسمانسان به جای خدا حجت الاسلام علی ذوعلم استادیار پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلام وسکولاریسم از زمانی ذهن اندیشمندانمسلمان را به خود مشغول کرد کهسرزمینهای اسلامی با هجوم همه جانبۀتمدن جدید غرب روبهرو شدند.
البته در اینجا هم واژۀ غرب در واقع بهموطن و مبانی تولد این علوم انسانی کهسکولاری هستند،اشاره میکند؛بنابرایندر این مسئله نیز آنچه دوباره رخ مینمایدنسبت میان اسلام و سکولاریسم است.
البته در ادعای خودسکولاریسم هم این موضوع مطرح استکه سکولاریسم نوعی نگاه به مقولۀ جامعهو مدیریت آن است که در این مدیریتو نگاه،علم و عقل جایگاه محوری دارد.
همین موضوعروشنکنندۀ این است که اسلام و نگرشیکه قرآن کریم از این دین مطرح میکندنمیتواند نسبت همراهی،ملایمت ومرافقت با سکولاریسم برقرار کند.
نظریه دینحد اکثری به این معنی که دین حق درهمه عرصهها و لایههای زندگی فردیو اجتماعی انسان حضور و نفوذ دارد،نظریهای است که با نگاه توحیدی وحاکمیت تشریعی مطلق الهی و شاکلۀذاتی اسلام ناب سازگار است و راه رابرای ورود سکولاریسم مسدود میسازد.
البته حد اکثری بودن قلمرو حضور و نفوذدین،بمعنای نفی اعتبار و جایگاه عقلتجریدی یا عقل تجربی و یا ممنوعیتمطلق استفاده از دستاوردهای علمی وفناوری در زندگی بشر نیست،چرا کهدین،تنها در منابع نقلی دین-یعنیقرآن کریم و احادیث معتبر-خلاصهنمیشود بلکه در یک نگاه یکپارچه،عقل و نقل هر دو منبع دین شمردهمیشوند و با تحلیلی که آیت الله جوادیآملی در کتاب«منزلت عقل در هندسهمعرفت دینی»دارند،حتی علوم تجربیو فناوری هم با لحاظ مبانی نگرشی دین،در اولویتها و روشها و غایات این عرصهتأثیرگذار است."