خلاصه ماشینی:
"این انقلاب،به خلافتفکر سکولاری که به تأثیر دین و خدادر زندگی بشر و پدیدههای اجتماعی وسیاسی توجهی نداشت،با تأکید بر حضورحد اکثری خدا و اینکه حکومت از آنخداست شکل گرفت و پیروز شد.
عالم غرب درمواجهه با انقلاب اسلامی به این موضوعپیبرد که جامعهشناسی جدید از اینلحاظ که بهای کمتری به دین داده دچارنقصان شده است و برای رفع این مشکلباید تحلیلهای جدیدتری نسبت به دیندر جوامع مدرن ارائه دهد.
این تحولات هم از نظر تئوریکمشکلاتی برای غرب به وجود آورد وتحلیلگران غربی را دچار این سردرگمیکرد که آیا تغییر و تحولات ایران وکشورهای منطقه،مثل ظهور القاعده،بهاین معناست که سکولاریسم همچنان درحال رشد است و ایران و کشورهای منطقهدر سمت و سوی سکولاریسم،با صورت ولباسی مبدل این فرآیند را طی میکنندیا نه،پدیدۀ کاملا متفاوتی در این منطقهمعرفتی را دنبال میکردند.
از آنجا که همین نگاه در علوم انسانی وبه ویژه علوم اجتماعی غرب دورۀ جدید پایهقرار گرفته است برای اسلامی کردن چهرۀاسلامی نخستین گام حذف نسبیتگراییفرهنگی به شمار میآید.
براساس این دیدگاه،سکولاریسم دردرون مسیحیت فرآیندی طبیعی بود ومسیحیت در درون خودش آنتیتز خودشرا هم پرورش میداد؛ازاینرو طبیعی بودکه جهان غرب به سکولاریسم برسد،اماخدای اسلامی،که{/«هو الاول و الاخر هرالظاهر و الباطن»/}است،حضور حد اکثریدارد و هیچ جایی را نمیتوانید استثنا کنیدکه خدا وجود ندارد.
هرچند دائما مهرههایاین حرکتها و شکلهای اجتماعی وسیاسی آنها طی زمان تغییر خواهد کرد،تصور شکست یکی از این دو وجه و جهانیبدون حرکتهای اسلامی یا سکولار وهمیبیش نیست؛زیرا این نزاع صحنهای استکه خداوند برای بشر رقم زده است."