خلاصه ماشینی:
"حکومت مشروعه در زمان غیبت کدیور،به بخشی از یک نامۀ آخوندخراسانی استناد کرده است تا ثابت کندایشان در زمان غیبت،هیچ حکومتی رامشروعه نمیدانست،هرچند حکومتعادله،مشروع است:«و سلطنت غیرمشروعه دو قسم است:عادله نظیرمشروطه که مباشر امور عامه عقلا ومتدینین باشد و ظالمه جابره است آنکه حاکم مطلق یک نفر مطلق العنانخودسر باشد.
آخوند سپس با قبولضمنی منطبق نبودن سلطنتمشروطه بر شرع،متذکر شده کهسلطنت پیشین،یعنی سلطنتاستبدادیه،نیز منطبق بر شرعنبوده است تا گفته شود که تبدیلاین به آن،خروج از دایرۀ شریعتاست،بلکه در واقع،خروج از امر غیرشرعی بعید از شرع به امر غیر شرعیاقرب به شرع است:«گذشته از این،مگر استبدادیه شرعی بوده،ازتغییر و تبدیل آن به سلطنت مشروطهبه دسیسۀ عمروعاصی عنوان مشروعهنموده محض تشویش اذهان عوام واغلوطه دلفریب باعث این همه فتنه وفساد گشته،سفک دماء...
اولا قرائن حالیه و مقامیه که پیشتربیان شده و نیز واژۀ«سلطنت»در جملۀ«اگر حاکم مطلق،معصوم نباشد،آنسلطنت،غیرمشروعه است،چنانکهدر زمان غیبت است»،نشان میدهدکه«ولایت فقیه»کاملا مغفول و غیرملحوظ است و سخن آخوند دربارۀسلطنتهایی مانند قاجاریه است وعبارات یادشده دقیقا در برابر تأکیدشیخ نوری بر اینکه مشروطه بایدمشروعه باشد نگاشته شدهاند.
همین عبارت به روشنی،نشانمیدهد که حکومت فقها(که براساسدیدگاه آخوند،سلطنت و حکومتمطلقه نیست)در تقسیم یادشدهمغفول مانده و موضوع بحث نبودهاست:«و سلطنت غیرمشروعه دوقسم است:عادلۀ نظیر مشروطه کهمباشر امور عامه عقلا و متدینینباشند و ظالمه جابره است آنکه حاکممطلق،یک نفر مطلق العنان خودسرباشد...
مبرهن شده کهنه عشر تعدیات دوره استبداد در دورهمشروطیت کمتر میشود»و در عبارتبعد نوشته است:«دفع افسد و اقبحبه فاسد و قبیح واجب است»و هردو عبارت نشان میدهند که سلطنتمشروطه،به عدالت اقرب است نه آنکهعادل مطلق و حقیقی باشد."