خلاصه ماشینی:
"اگرقرار است ولی فقیه در رأس یک حکومت،عهدهدار سرپرستی تکامل جامعۀ توحیدی ودرگیری با جبهۀ باطل و بسط حاکمیت دیندر عالم باشد،قطعا باید ولایت او«مطلقه»باشد تا بتواند وظایف خود را انجام دهد.
تبدل موضوعات و مسائل:تحول،سنتیهمیشه جاری بر عوالم است و ولی فقیه بایدبتواند بر بستر تغییرات،کشتی جامعه را بهساحل مقصود برساند و از تمام ظرفیت پویایدین برای تطبیق دادن آن بر شرایط زمان ومکان استفاده کند.
او باید بتواندمردم خود را در متن یک نزاع همهجانبه باجبهۀ باطل،به سوی غایات جامعۀ توحیدیپیش ببرد و در عین حال،در این مسیر،کهدستخوش تحولات پیدرپی است،مهمترینمصالح را تشخیص دهد و براساس آنها،تزاحمات را در مستوای رهبری و مدیریتکلان جامعه حل کند و با نظامسازی مستمر،دستگاه ولایت و حاکمیت دینی را ارتقا بخشد.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) نتایج 1<با این مقدمات،به نظر میرسدمیتوانیم به پایگاهی برای تقریر و تفسیر مقاممعظم رهبری از ولایت مطلقه فقیه برسیم واندکی به عمق نظر ایشان نزدیک شویم:«منتصورم این است که بعد مهمی از قید اطلاقکه امام منضم کردند به ولایت فقیه،ناظر بههمین است؛یعنی انعطافپذیری.
3 پس مطلق بودن ولایت به معنای آن استکه اسلام،تمام اختیاراتی که فقیه حاکم برایبسط ولایت الله در جامعه نیاز دارد به اوداده است و هستۀ معنایی این اطلاق،همانامکان انعطافپذیری است که یکی از ابزارهایکارگشا و کارآمد در دست ولی فقیه به شمارمیآید به نظر میرسد رهبری امت اسلامیبا توجه به قیود چهارگانهای که گفته شد،یعنی«تزاحم،تحول،تقابل و تبعیت»،بدونانعطافپذیری،اساسا ممکن نیست."