چکیده:
یکی از مؤلفههای مدیریت اثربخش، رفتار مدیر با عناصر انسانی مرتبط باکار اوست. لزوما مدیر با همه آنها به طور مستقیم یا غیر مستقیم ارتباط دارد ودر برابر آن، رفتارها و عکسالعملهایی از خود بروز میدهد.مربیان گرانقدر عقیدتی سیاسی نیز به اقتضای فعالیتهای خود در کلاسدرس رفتارهایی را میبایست انجام دهند تا بتوانند مدیریت موفق و اثربخشیرا از نظر رفتاری اعمال نمایند تا اهداف یادگیری و یاددهی محقق شود.در این مقاله تلاش کردهایم مطالب مرتبط با رفتار مدیریتی یک معلم ومربی را به صورت مختصر و در عین حال فراگیر در شش محور بررسی نماییم:1. عوامل تأثیرگذار بر رفتار2. رهبری ترغیب و ایجاد انگیزش در فراگیران3. ارتباط و رفتار مربی با فراگیران4. تأثیر رفتار مربیان در یادگیری فراگیران5 . چگونگی عکسالعملهای مربی با فراگیران6 . ارزشیابی از خود و دیگراننتیجه این که چنان چه مربی بتواند از نظر روحی و روانی و از نظر علمی ورفتاری به صورت متعادل فعالیت نماید و با احساس مسؤولیت، دانایی وعقلانیت، مدیریت رفتاری کلاس را سامان دهد به یقین با ایجاد انگیزش،ارتباط کارآمد و مؤثر، عکس العملهای بجا و سازنده و ارزشیابی واقعی ازخود و فراگیران به این مهم دست خواهد یافت.
خلاصه ماشینی:
"مربی و معلم نیز از این قاعده مستثنی نیست اما چاره چیست؟ آیا در قبال مشکلات بایدتسلیم عوامل مشکلساز شد یا با استقامت و پایداری باید مشکلات را حل نمود؟ از آنجا که فراگیران تصویر مثبتی از مربی و معلم خود از نظر علمی و روحی و روانی دارند واو را برای خود یک نوع الگو میدانند، لازم است مربی مشکلات درون سازمانی و برونسازمانی را با روحیه مثبت و رویه منطقی، تجزیه و تحلیل کند و رسالت خود را به نحو مناسبدر شرایط مختلف به انجام رساند تا اهداف تعلیم و تربیت عملی شود.
1 راهکارهای عملی به کارگرفته شده در انگیزش چهنتایجی داشت؟ تا چه اندازه توانستم درفراگیران انگیزه علمی ورفتاری ایجاد نمایم؟ از همفکری باهمکاران و کارشناسانچه اندازه سود جستم؟ چگونه با فراگیران خودارتباط سازنده برقرارنمودم؟ تأثیر انگیزههای معنویبیشتر بود یا انگیزههایمادی یا هر دو؟ از انگیزههای معنوی بیشترسود جستم یا از انگیزههایمادی؟ عکسالعمل نادرست خودرا چگونه ترمیم و جبراننمودم؟ چه روشهای خلاقانهایبرای اصلاح یا تغییر رفتارهاتوانستم به کار ببرم؟ از عوامل مؤثر در ارتباطکدامیک بهتر و مؤثرتر بودهاست؟ در رفع نیازهای فراگیران چهنقشی را ایفاء کردم؟ تعداد رفتارهای ایجابی بیشتربود یا سلبی؟ عکسالعملم در قبال رفتارهاینادرست چگونه بود؟ تأثیر روشهای بهکارگرفته شدهبرای اصلاح رفتارهای نادرستبه چه اندازه بود؟ از عواملمخرب ارتباطچقدر توانستمدوری کنم؟ خودارزشیابی معلم نمودار خودارزشیابی رفتاری معلم ارزیابی معلم توسط دیگران: ارزیابی معلم علاوه بر روش خود ارزیابی از روشهای دیگریهمچون ارزشیابی از طریق مشاهده کارکردها و فعالیت معلم، همکاران و کارشناسانارزیابی، محصول و نتایج کمی مثل نمره و کیفی مثل تغییر رفتار فراگیران نیز قابل حصول ماهنامه مدیریت مدرسه، شماره 8 ، 1387، ص 27."