چکیده:
این نوشتار در نظر دارد تا در منظر مقام معظم رهبری پس از تبیین ضرورتبحث از تعلیم و تربیت نشان دهد که: 1-تعلیم یعنی فرایند علمآموزی با تربیت به معنای پرورش و استکمالتدریجی و به فعلیت رساندن استعدادهای درونی انسان چه نسبتی دارد. 2-اهداف تعلیم و تربیت و عوامل و نهادهای موثر در آن دو کدامند
خلاصه ماشینی:
"این کلام مقام معظم رهبری است که فرمود: تربیت پیش از تعلیم انسان را به حرکت درمیآورد.
مقام معظم رهبری (حفظهالله) در مورد اولویت پرداختن بهارزشهای اخلاقی میفرماید: ما ارزشهای اخلاقی و معنوی را برای جوان ضرورتی میدانیم که اهمیت آن بیشتر از علماست و معتقدیم انقلاب ما به خاطر همین ارزشها بوده است.
از این رو، رهبر معظم در ارائه طرح آموزشی مناسب توصیه میکند که: تواضع، اخلاص، مهربانی در رابطه با بندگان خدا، صلابت در مقابل دشمنان، فداکاری واصالت ندادن به مال و جاه و مقام و از جان و فرزندان و آسایش و سلامتی خود، خیلی راحتبرای رضای خدا گذشتن، از اساسیترین جوهرها و بالاترین ارزشی است که برای آن باید خود رابه زحمت بیندازیم و تلاش کنیم و در آموزشهای خود و در عمل آن را به کار بگیریم.
1 ج ـ حوزه علمیه: تبلیغ دین و ارائه الگوی مناسب به مردم در جهت کیفیت بخشیدنحرکت به سوی اهداف بزرگ، از برترین و شریفترین فنون محسوب میگردد؛ چنانکه مقاممعظم رهبری میفرماید: منبر رفتن و سخن گفتن در امر دین، جزو شریفترین کارهاست و باید و شاید که شریفترینانسانها و عالمترین و آگاهترین آنها به مسائل اسلامی و عاملترین آنها به احکام شرعی دراین راه قدم بردارند و آن را برای خود افتخاری بدانند...
مقام معظم رهبری در این مورد فرمود: اسلام معتقد است که انسان باید جسم و روح خود را با هم پرورش دهد و پرورش جسممقدمهای برای پرورش روح است."