چکیده:
تغییر و تحولات جدید در نظام آموزش عقیدتی سیاسی از ابتدای سال 1389شروع گردید. این تغییر و تحولات نظام آموزش، استاد محوری شدنکلاسها و رضایت بیشتر فراگیران را به دنبال دارد. بدیهی است حصول هرنتیجهای نیازمند مقدماتی است. یکی از مهمترین پیش نیازهای استادمحوریکلاسها، پژوهندهشدن مربیان و یا تقویت پژوهشمحوری آنان است. در اینپژوهش؛ معاونت تربیت و آموزش عقیدتی سیاسی نمایندگی ولی فقیه درسپاه، پژوهشکده تحقیقات اسلامی، مراکز آموزش و مربیان عقیدتی سیاسی،چهار رکن تحقق و تقویت پژوهشمحوری مربیان میباشند
خلاصه ماشینی:
"نکته قابل تامل این است که شاید برای مربی اهمیت پژوهش و تحقیق کاملا مشخصباشد و سعی در فراگیری و پیشبرد اهداف داشته باشد لکن نا آگاهی مسئولین امر ایننهادینگی را خنثی و حتی با مشکل مواجه مینماید.
3. توجه به ابزارهای پژوهشی جدید و فراهم کردن آنها: برخی از مدیران بیشترین سرمایهرا صرف ساختمان و زیباسازی دکورها، برگزاری مهمانیها و در برخی موارد خرجهایغیر ضروری میکنند، اما از فراهم کردن کمترین امکانات، همچون رایانه و اینترنتی کههمیشه در دسترس باشد، یا کتابهای جدید و کارگاههای آموزشی و سفرهای علمی اعضایهیئت علمی و مربیان غافل هستند و در مواردی، این نوع هزینهها را زاید و غیر ضروری بهحساب میآورند و انتظار دارند مربیان با همان ابزارهای قدیمی، به تولید علم بپردازند و جایسئوال این جاست: محققی که در حوزه دین نمیداند در الازهر مصر یا در لیدن هلند (مرکزیکه در آن دائرهالمعارف قرآن در حال نوشتن است) 1 چه میگذرد، مراکز شرقشناسی وروشهای نوین تحقیق را نمیشناسد و از دنیای اینترنت و مقالات علمی بیخبر است چگونهمیتواند مخاطب خود را که با جنگ رسانهای دشمن (جنگ نرم) مواجه است اقناع نماید؟مقام معظم رهبری در این باب فرمودند: من عقیدهام این است که یکی از بودجههایی که برای کشور بسیار اساسی و مهم است، همیناست.
تعامل بین آموزش و پژوهش: نکته مهم و قابل توجه مربیان عقیدتی سیاسی این استکه محوریت مباحث کلاسها یا جلسهها باید بنیان پژوهشی و تحقیقی داشته باشدبه عبارتی آنچه کلاسها و جلسهها را در نظر مخاطب مجذوب میکند یکی پژوهشی بودنمطالب و دیگری خلاقیت در تدریس و بیان مطلوب است."