چکیده:
این مطالعه قصد دارد تا با ارزیابی مدل مفهومی یادگیری گروهی «نپ »٣ فرایندهای اجتماعی شناختی اثرگذار بر اثربخشی گروه و یادگیری گروهی دانشجویان را مورد بررسی و روش ارتباط این عوامل را آزمون نماید. در این مطالعه از روش پژوهش توصیفی - همبستگی استفاده شد. کلیه ی دانشجویان دانشگاه آزاد واحد ساوه به عنوان جامعه ی آماری و نمونه ای به حجم ١٩١ نفر با روش نمونه گیری هدفمند- قضاوتی انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها در این پژوهش پرسشنامه ی محقق ساخته شامل ٥ متغیر اصلی ساختار و زمینه گروه ، باورهای گروه ، رفتارهای یادگیری گروهی ، فراشناخت و اثربخشی گروه به همراه زیر مولفه های آن ها بود که آلفای کرونباخ هریک از این متغیرها به ترتیب عبارتند از: ٠/٧٢، ٠/٧٨، ٠/٧٠، ٠/٧١، ٠/٧٢. نتایج تحلیل رگرسیون وجود رابطه ی مثبت و معنی دار بین متغیرها را به صورت دو به دو تأیید و تجزیه و تحلیل رگرسیون چند متغیره وجود رابطه تعاملی بین متغیرها را به صورت جزئی مورد تأیید قرار داد. سپس برازش مدل با نرم افزار لیزرل ارزیابی شد که نتایج برازش کل مدل را تأیید نکرد. هم چنین ، نتایج تحلیل مسیر یک مدل نوین را پیشنهاد کرد که نشان می دهد برای موفقیت یادگیری گروهی و اثربخشی گروه باید باورها و فراشناخت گروه مورد ملاحظه و توجه قرار گیرد.
خلاصه ماشینی:
از سوی دیگر، اقدام جمعی در محیط های مشارکتی مستلزم این است که اعضای گروهها شناخت مشترک و مفهوم مشترکی را از گروه ، وظیفه و چگونگی انجام آن ارایه کنند که این بینش مشترک از راه گفتگو و تعامل میان اعضای گروه در سطح گروه بدست می آید که شناخت مشترک 1 -Reflection 2 -Argyris 3 -Reflexivity دوجانبه ١ نامیده می شود و زمینه را برای تصمیم گیری گروهی کارآمد ایجاد می کند ( Van den ٢٠٠٦ ,.
این انواع سازه ها ویژگی اصلی یک گروه را که نشان دهنده ی نگرش ها، ارزش ها، شرایط و انگیزش ها می باشند، مشخص می کنند و گاهی حالات برایند نامیده می شوند که معمولا ازنظر ماهیت پویا هستند و به عنوان تابعی از دروندادها و نتایج گروه تغییر می کنند ( ,Marks ٢٠٠١,Zaccaro &Mathieu ) و نشان داده شده که بر رفتار گروه ( & Cohen ١٩٩٧,Bailey) و به گونه ی ویژه بر رفتارهای یادگیری گروهی و اثربخشی ( Van den ٢٠٠٦,.
جدول ٥- مشخص کننده های کلی و ضرایب رگرسیونی فراشناخت گروه و رفتارهای یادگیری گروهی به تصویر صفحه مراجعه شود جدول ٥ نشان می دهد که همبستگی بین دو متغیر در سطح ٠/٠٥ معنی دار و بیانگر وجود رابطه ی مستقیم میان این دو متغیر می باشد.
جدول ٦- مشخص کننده های کلی و ضرایب رگرسیونی رفتارهای یادگیری گروهی و اثربخشی گروه به تصویر صفحه مراجعه شود جدول ٦ نشان می دهد که همبستگی بین دو متغیر در سطح ٠/٠٥ معنی دار و چون این رقم مثبت بوده بیانگر وجود رابطه ی مستقیم میان این دو متغیر می باشد.