خلاصه ماشینی:
"البته این نوع طراحی شخصیتکه باعث میشود اهمیت آدمها و حتی موقعیتشان در برابرحسی که از جریان منظم و ویرانگر زندگی برمیخیزد رنگببازد در همهی داستانها-به استثناء چراغها...
نگاهی به عناصر و سیر روایی داستانها نشان میدهد کهاصولا قصه برای پیرزاد دغدغهی مهمی نیست و با وجودپررنگتر شدن تدریجی نقش روایت در چهار کتاب حاضر همقصهها و هم پیرنگها معمولا پیچیدگیهای روایی خاصیندارند.
به عنوان مثال"زن"داستان"یک جفت جوراب"جزوانگشتشمار شخصیتهایی است که به دلیل یک اتفاق خاص،به نظر میرسد تغییری در نگاهشان رخ داده باشد(تغییر درشناخت)،"مرد جوان""نیمکت روبهرو"دچار یک کنجکاویذهنی خاص است که شاید-با اغماض-بشود آن را به الگویمعما نزدیک دانست و"گلهای وسط آن روتختی"هم-مثلبسیاری از داستانهای دیگر این مجموعه-به لحاظ روایت یکواقعه به طور کامل به نوعی از الگوی ماجرا وام گرفتهاند.
این همان ساختاری است که به عنوان مثال در حجم بسیار کوتاهداستان"یک زندگی"به وسیلهی اشاره به تغییر چند نشانهی جزئی(از جمله"پیراهن خواب سفید و بلند بیآستین و نازک"بهپیراهن خواب سفید و کلفت آستین بلند و یقه بسته")سیر زندگییک فرد را ترسیم کرده بود.
هرچند در لابهلایآنها تیپهای آشنایی مثل مادربزرگ ادموند،پدرش و مارتاهم وجود دارند و نیز محو شدن تدریجی ویژگیهای شخصیتبخش راوی در طول سه بخش داستان و نزدیک شدنتدریجیاش به یک تیپ متعارف میتواند بحث تماتیک"سلطهی جهانبینی نویسنده بر ساختار"را مجددا برانگیزد.
هرچند غنی بودن فضاسازی و ساختار دقیقروایی مشکل شخصیتپردازی داستان را آنچنان بارزجلوه نمیدهد اما نزدیک شدن به این تیپها و تصویرلحظههای زندگیشان راه را برای موضعگیری نسبت بهآنها باز میکند."