خلاصه ماشینی:
"رفتم سر وقت«کتابتعاریف پایه در علوم و معارف بشری»کهچندین سال بو خوش خوشک روی آنکار کرده بودم و چندین برگهدان بزرگ راپر از تعریف کرده بودم و مهندس احمدمنصوری-صاحب«بنیاد فرهنگان»فعلی-گفته بود که اگر امکانات مالی پیدا کند»یکسازمان کوچک برای تألیف این اثر بیدر وپیکر ایجاد خواهد کرد و به بازیگوشیهایمن،حرکتی جدی خواهد داد.
چرا اینها که بهمختصر سوادی دست مییابند،نمیآیندهمان مختصر را روی آثار ناب خودی،سرمایهگذاری کنند؟ چرا یک نفر،دستی از آستیندرنمیآورد و قصههای سعدی را تحلیلساختمانی نمیکند؟ چرا یک نفر،نمیآید داستان گونههایبینهایت زیبا و مستحکم«تاریخ بیهقی»راتحلیل زیباشناختی نمیکند؟ چرا یک نفر نمیآید زمانبندی داستانیدر داستانهای فردوسی را مورد بحث وتحلیل قرار نمیدهد؟ چرا یک نفر نمیآی و شخصیتپردازیدر حکایتهای عطار را موضوع تحقیقیبزرگ نمیکند؟ چرا یک نفر نمیآید کار سازهشناسیادبیات داستانی هردوره را آغاز نمیکند وفهرستی از سازههای مسلط ارائه نمیدهد؟ چرا یک نفر نمیآید فضاسازی درحکایات ناب و ماندگار اسرار التوحید را بهپژوهشی همهجانبه نمیگذارد؟ دلتان میخواهد تا کی«چرا»بگویم وراه به جایی نبرم؟آیا واقعا مسائلی کهعنوان کردم،شرمآور است یا روشنفکراناختهی غربزدهی درماندهی ما،تفکر رویاین مسائل را شرمآور قلمداد کردهاند؟ مردی را میشناسیم که خود را منقدیبزرگ و بیبدیل میداند،و حتی،علنا،شاعر و داستاننویس هم.
*کار شما در کل چند جلدخواهد بود،و در جلدهای آینده بهچه موضوعاتی خواهید پرداخت؟آیا در این اثر،به قصههای مأخوذاز کتب آسمانی نیز توجهکردهاید؟ *حضورتان عرض کردم که کل اثر،باحسابی سرانگشتی و بدون دقت و ظرافت،چهل جلد برآورد شده است.
دیگر چه بگویم که راضی بشوید؟بله؟ *شیوۀ کار برای کسانی کهبخواهند در چنین زمینههایی به کارتحقیق بپردازند چگونه باید باشد؟وروش خود شما چگونه بوده است؟ *اجازه بدهید این سؤال را مختصریکلیتر از این تلقی کنم و در باب نفستحقیق چند کلمهیی به عرضتان برسانم: در جهان،هیچ کاری شیرینتر ولذتبخشتر از تحقیقات علمی-هنرینیست."