خلاصه ماشینی:
"در شمارۀ بیستم ادبیات داستانی ازصفحۀ چهار تا هشت«تلقی شما از ایرانیبودن داستان چیست؟»به عنوان نظرخواهیاز چهار نویسنده به چاپ رسیده است کهمقادیری جای بحث و اگر و مگر دارد.
در گفتار جناب فیروز زنوزی جلالی،اصولا مقایسه کردن،کاملا زاید است وربطی به پرسش اصلی ندارد:«آیا هدایتحل شده در بوف کور نیست و آل احمد درمدیر مدرسه؟اینها را چطور میتوانیم با همجمع کنیم؟مدیر مدرسه و بوف کور،اینظاهر ساده و آن پیچش غریب را با کداممعیار میتوانیم اندازهگیری کنیم؟آیا اصلامقابلۀ این دو اثر به این شکل صحیحاست؟»اصلا قرار نبود که مقایسهای به عملآید که همه به صورت پرسش مطرح شد و به کجا رسیدیم!؟به گمان من،به هیچ جا!در همان نقطهای که بودیم،باز هم متوقفشدیم!مشکل اصلی بسیاری از نویسندگانما این است که نمیدانند،داستان چیست،وچرا باید بنویسند و چه بنویسند و چگونهبنویسند.
الان شعرهایمان همبیشترش اروپایی و امریکایی شده است!خداحفظ کند این عالیجناب گابریل گارسیامارکز را که چه حقی به گردن قصهنویسانایران دارد و خدا بیامرزاد جناب فاکنر وزنده بماناد خشم و هیاهویش که چه«سمفونی»های مرده و زندهای را به وجود آورده است!دوست عزیز،آقای باقررجبعلی!درست گفتهاید که ما هنوز بهشناخت نسبی هویت خودمان همنرسیدهایم؟خب،علتش را هم که حتمامیدانید!چه خوب بود که علت-نه،علتها-را میگفتید.
عرض شود که قالی دستباف و اصیلایرانی صادراتی،به دلیل بکر بودن سوژههایروی قالی و به اضافۀ هنر بافندگان وطراحان آن،موقعیتی کاملا تثبیت شده وشناخته شده دارد،همچنانکه قصهنویسیروسیه و انگلیس و امریکا و فرانسه و عجباکه باز هم اشاره شده است به بوف کورصادق هدایت:«اینکه چرا بوف کور دومیپدید نیامد،برای این بود که سایر داستانهاییکه پس از آن نوشته شد،فرم و صورتخویش را از بیگانه به عاریه گرفتند."