خلاصه ماشینی:
"» این قسمتی از گزارش مدیر امورمستعمرات بریتانیا میباشد گهدر سال 1830 برشته نگارش درآمده است با توجه به قسمتهاییاز این گزارش مانند«نرخاحتمالی بازگشت سرمایه»بعنوانیک«ضابطه منطقی»برای محاسبهفوائد غیر مستقیم برنامه،«وجوهذخیره شده برای عموم»،و سرانجام نارسائی ضابطه نرخ بازدهدر ارزشیابی هدفهائی از گونهامنیت کشور یا تامین لوازمزندگی،به ارزش این گزارش درطول سده گذشته میتوان پی برد.
هرگونه خطا و لغزش در پیشبینی عرضه و تقاضا،لاجرم موجبنادرست بودن برآورد سود آیندهمیشود،بویژه زمانی که مدت عملکرد پروژه نسبتا طولانی باشد،تجارت سایر کشورها«در شرایط واوضاع و احوال مشابه»میتواندراهنما و کمک نسبتا موثری باشد امااستفاده از این تجارب در مواردیکه پروژهها ماهیتی کاملا متفاوتو متمایز دارند(از قبیل ایجادزیربنا و یا در مواقعی که عواملسیاسی در توفیق یا شکست یکبرنامه نقش اساسی بازی میکند)ارزش محدود و ناچیزی دربرداردبعنوان مثال،سیستم مالیکت کهدر قرن هیجدهم در بهبود کشاورزیانگلستان نقشی اساسی ایفا میکردهنگامیکه در سال 1793 در بنگالدر شرایط وضعیتی مشابه قصداعمال آن رفت،سبب بروز یکحالت ایستائی در امر کشت وزرع گردید و نتیجتا انتظارات وتوقعات هواداران این سیستم رانفی کرد.
در تعیین و محاسبهقیمت اجتماعی قاعدتا ترخهایارز،مالیاتهای غیر مستقیم،تعرفههای گمرکی،کمکهای خاصپرداختهای انتقالی و هزینههای پرسودترین منابع را که موارد استفاده متعدد دارند باید در نظر داشت،اما هیچیک از این محاسبات لزوماساده و آسان نیست بدینسان،مالیاتها و کمکهای دولت ممکن استروش و بدیهی نباشد.
مثلا در ارزشیابی امکاناتبالقوه اشتغال یک موسسه تولیدمواد لبنی مدرن،آیا باید افزایشاشتغال را فقط در امر تولید مودالبنی منظور نمود و یا اینکه بایداین اشتغال را در صنایع وابستهبآن(مثل صنعت شیشهسازی کهبرای آن بطری تهیه میکند،صنعتکودسازی که کود اضافی برایتولیدکنندگان محصولات غذای دامتهیه میکنند،صنعت اتومبیلسازیکه وسائل نقلیه اضافی برای حملبار در اختیار این موسسه میگذارد،و نظائر آن)نیز منظور نظر داشتهو محاسبه کرد."