خلاصه ماشینی:
"ماخذ:پروبلم اکونومیک اهمیت کانال پاناما در حمل و نقل دریائی تا قبل از بسته شدن کانال سوئز این راهبزرگترین راه آبی مصنوعی برای رفتوآمد نفتکشهای غولپیکر بشمار میآمد ونفتکشها،نفت خام منطقه خلیج فارس رااز این طریق به کشورهای اروپا حملمیکردند اما با بسته شدن کانال سوئز ابعاداین کشتیها بنحو قابل ملاحظهای افزایشیافت و بر حجم و گنجایش آن افزوده شدبدین ترتیب در آینده با باز شدن کانالسوئز این کشتیها قادر نخواهند بود از آنعبور نمایند.
نباید فراموش کردکه تعداد کشتیها-بخصوص کشتیهای حامل بار بیشتر-کهنمیتوانند راه کانال را طی نمایندسال بسال زیادتر میشود معابر دومنتهی الیهه کانال،بالیوآ در ساحلاقیانوس آرام و کسرسیتوبال دو-کولون در ساحل دریای کارائیب وهمچنین سدی که امکان از بینبردن اختلاف سطح را در بیست وشش متر طول کانال در توبلکیلارد فراهم میکند فقط میتوانندراه را به عبور کشتیهائی بازگذارند که عرض آنها از 33 مترتجاوز نمیکند و اما این ابعادامروزه خیلی کمتر از عرض کشتیهای حامل نفت و سایر کالاها کهظرفیت آنها 000ر100 تنو یا بیشتر است میباشد.
اهمیتتوسعه این ترافیک در سیزده سالکه به یک میلیارد تن میرسد واقفمیشود طی تنها چهار سال واقعبین؟؟؟شدن کانال سوئز و سالمالی ؟197 حمل و نقل کالاهااز کانال پاناما 32534 میلیون تن(یعنی 7ر37 درصد)افزایش پیداکرده و بدین ترتیب به 637ر118میلیون تن بالغ شده است بدیهیاست که این رقم برای کانال سوئزرقم رکوردی است زیرا کل تجارتبوسیله دریا 730 درصد میلیاردافزایش یافته بین سال 1967 و سال1971 به 6ر2 میلیارد تن رسیدهاست."