خلاصه ماشینی:
"گفتگوملاحظات فقهی پیراموندفاع مردم غزه گفتوگویی با حجه الاسلام علیرضا دهقانی فیروزآبادی(عضو هیئت علمی دانشکده الهیات دانشگاه امام صادق علیه السلام) تهیه و تنظیم:محمد حسین دری گواه آیا در فقه اسلامی حق دفاع مشروع منظور شده است یاخیر؟لطفا ادلهی مشروع بودن دفاع در برابر دشمن حربی را بیانفرمایید؟ در دین مبین اسلام برای کسانیکه مورد ظلم قرار میگیرند حق دفاعمنظور شده است،در سوره حج،آیه 39 خداوند میفرماید: {/"أذن للذین یقاتلون بأنهم ظلموا و إن الله علی نصرهم لقدیر"/}"به کسانی که مورد هجوم جنگی قرار گرفتهاند،اجازه(دفاع)داده شدهاست،زیرا بر آنان ستم رفته است،و قطعا خدا بر یاری آنان تواناست.
امام صادق در حدیثی فرمودند:اگر تهدیدات دین شما را هدف قرارداد شما جانتان را سپر دینتان قرار دهید و هلاکت واقعی اینست که دینهلاک شود،{/(عن أبی جمیلۀ قال قال أبو عبد الله ع کان فی وصیۀ أمیرالمؤمنین لأصحابه إذا حضرت بلیۀ فاجعلوا أموالکم دون أنفسکم و إذانزلت نازلۀ فاجعلوا أنفسکم دون دینکم و اعلموا أن الهالک من هلک دینهو الحریب من حرب دینه/}-وسائل الشیعۀ،ج 16،ص:192) از آنچه گذشت نتیجه میگیریم که انسان اجازه دفاع دارد البته اگرراههایی برای حفاظت از جان وود داشته باشد باید رعایت کند ولی درغیراینصورت بحث کشته شدن بصورت تخصصی از آیه تهلکه خارجاست.
گواه چنانچه پیمانی بین مسلمانان و دشمن وجود داشته باشد آیابازهم میتوان دفاع کرد؟ در اینصورت چنانچه دشمن به پیمان وفادار باشد حق عملیات نداریمچون فرمودند: {/و قاتلوا فی سبیل الله الذین یقاتلونکم و لا تعتدوا إن الله لا یحبالمعتدین/}(/190بقره)نادیده گرفتن پیمان از مصادیق تعدی است پساگر راه دفاع دیگری وجود نداشته باشد و دشمن هم پیمان را نقضکرده باشد حق دفاع برای مردم غزه قابل تصور است،چون مورد ظلمواقع شدند."