خلاصه ماشینی:
"اگر بین مفهوم شیطان و کشف میکرب ربط واقعی نباشد و صرفا عالم مفسری بخاطر انگیزهای روانی و سلیقهای شخصی این دو را به هم مربوط کرده و شیطان را به میکرب تفسیر کرده و بر معرفت شناس واضح است که در این ابتناء فهم دینی بر درک از طبیعت مفسر خطا کرده است آیا میتواند چشم خویش را بر این واقعیت(خطا)ببندد و بصرف اینکه چنین کردهاند فتوی دهد و همگان را توصیه کند که مانند اینگونه عالمان درک خویش را از دین عصری کنید و یافتههای دینی و معارف مذهبی خویش را از آبشخور علوم متغیر روز سیراب کنید.
دین و نیازهای آدمی نویسندهء نقد مینگارد «نظریهء تکامل معرفت دینی تشخیص نیازهای فردی و اجتماعی آدمی را دلیل ترابط معارف دینی با متافیزیک،انسان شناسی و جامعهشناسی میگرفت و بیان میداشت ابتدا این دانشها قامت انسان را مینمایند و آنگاه جامهء دین به تناسب آن قامت دوخته میشود»و بعد با اشاره به کتب مختلف کلامی نوشته است«همهء این کتابها در اثبات نیاز آدمی به بعثت انبیاء حکم به نقصان عقل بشری کرده و آدمی را چنان تصویر کردهاند که به عصای عقل خویش ره به سعادت نمیبرد»و بالاخره با اشاره به نقد نقد آورده است«ایشان نیز ندانسته پذیرفتهاند که اندیشه دینی مسبوق به دانشهای بیرونی است چرا که مدعیاند انسان نیازهای واقعی خود را نمیشناسد و این خود رأیی انسانشناسانه است و بیرون از دین»."