چکیده:
برخی شاعران و نویسندگان ناراضی از وضعیت موجود، تلاش می کنند در آثار خود دنیایی دیگرگونه و متفاوت خلق کنند که کم وبیش نشانه هایی از آرمان شهر ذهنی آنان را نیز در بر دارد.
با مطالعه ی کاریکلماتورهای پرویز شاپور، خواننده وارد فضایی نو و متفاوت می شود و از دریچه ی نگاه عادت ستیز او دنیایی جالب و حیرت انگیز را می بیند که خاص شاپور است.
مقاله ی حاضر بر آن است تا ضمن بررسی آثار شاپور از لحاظ زبان و بلاغت، نگاهی نیز به دنیای شاپور و بازتاب مسایل سیاسی، اجتماعی، فلسفی، عاشقانه و... در کاریکلماتورهای او داشته باشد.
Some poets and authors dissatisfied with the present situation endeavor to create a different world in their work’s comp arising more or less some tinges of their subjective utopia.
Studying Shapoor caricalamatures ، the reader enters a new and different state and interesting and wonderful world which is specific for shapoor.
The current article intends to have a look at shapoor’s world in his caricalamatures reflecting social، political، philosophical، love، etc matters.
خلاصه ماشینی:
"پایین آمدن درخت از گربه(نگاهی به کاریکلماتورهای پرویز شاپور) نجمه نظری* چکیده {IBبرخی شاعران و نویسندگان ناراضی از وضعیت موجود،تلاش میکننددر آثار خود دنیایی دیگرگونه و متفاوت خلق کنند که کم و بیش نشانههایی ازآرمانشهر ذهنی آنان را نیز در بردارد.
پاسخ این پرسش را که چرا کاریکلماتور در ادبیات دیگر کشورها جایی ندارد،میتوان در وسعت و تنوع بلاغت فارسی و در ساختار این زبان جست وجو کرد؛چراکه کاریکلماتورهای شاپور حاصل استفادهی هنرمندانه از شگردهای گوناگونی ادبی ازجمله آرایهها،صور خیال و بازی با کلمات است.
هم چنانکه دیده میشود،هدف سید حسن حسینی بیان انتقادات ودغدغههای فرهنگی و اجتماعی خود به گونهای ظریف،عمیق و تأمل برانگیز است؛درحالی که در آثار شاپور داشتن نگاهی متفاوت و طنزآمیز به دنیا و بهرهگیری ازشگردهای ادبی بیش از محتوا و اندیشه جلب توجه میکند.
2-مضامین سیاسی شاپور در دورهای شروع به نوشتن و انتشار آثارش کرد که اوضاع ایران از لحاظسیاسی و اجتماعی بسیار بحران زده و آشفته بود؛سالهای پس از کودتای 28 مردادکه تب مسایل سیاسی،ادبیات را فراگرفته بود و شاعری مانند سهراب سپهری کهعلاقهای به پرداختن به مسایل سیاسی روز در شعرش نداشت،از سوی شاعرانی چون&%00120BZMG001G% مهدی اخوان ثالث و احمد شاملو که درگیر مبارزه و زندان بودند،محکوم و متهمشمرده میشد.
حسن تعلیل نیز از آرایههایی است که در آثار شاپور بسیار دیده میشود و دلیلآن نگاه شخصی و متفاوت و وارونهاندیشی و وارونه نگری نویسنده و دخل و تصرف اودر قوانین هستی است: آتش برای اینکه زودتر خاکستر را در آغوش بگیرد،زبانه میکشد.
اصطلاحات مربوط به زندگی مدرن و ماشینی نیز در کنار عناصر طبیعتهرچند با بسامدی بسیار کمتر در آثار شاپور دیده میشود که نوعی پیوند طبیعت باتکنولوژی است."