چکیده:
ویم وندرس یکی از سینماگران خلاق دههء اخیر است.فیلم جدیدش«بالهای اشتیاق»یا به نام دیگر «بر فراز برلین»یکی از مطرحترین فیلمهایی است که جوایز معتبری را نصیب خود کرده است.وندرس اکنون با افتخار خود را اروپایی میخواند.او که این فرصت را داشت تا در استودیوی کاپولا در آمریکا فیلم «همت»را بسازد چه شده که دلخسته است و دوست دارد یک فیلمساز اروپایی باشد.مروری بر کارهایش این تغییر را به خوبی هویدا میکند.
خلاصه ماشینی:
"پس از آنکه فرانسیس فورد کاپولا در سال 7891 از ویم وندرس درخواست کرد تا فیلم«همت»را که دربارهء نویسندهء داستانهای پلیسی و خشن آمریکایی است کارگردانی کند،او به آمریکا رفت.
» وندرس طی چند سال بعد به طور مداوم در فیلمهایی همچون«نوری بر فراز آب»(مستندی دربارهء آخرین ماههای زندگی نیکلاس ری)و«وضعیت امور»(تأملی در زمینهء اختلافات میان فیلمهای هالیوود و اروپایی)به فرهنگ آمریکایی نقبی زده است.
» وندرس بر این باور است که اگر او شناختی طولانی از فرهنگ سینمای آمریکا نداشت،هرگز نگاهش را به طرف آلمان بر نگردانده بود.
او میگوید:«متوجه شدم هر چند زبانی که از آن طی تجربیات فیلمسازی در آمریکا استفاده میکردم زبان سینمای آمریکا بود،ولی من از هر حیث چیز کاملا متفاوتی را میگفتم و شاید از آنجا که فیلم«پاریس تگزاس»به عنوان یک فیلم اروپایی مورد استقبال قرار گرفت و مخصوصا در نیویورک با دیدی نسبتا خصمانه با آن برخورد شد،مرا به این فکر واداشت که دلبستگیهای آمریکاییام از همان ابتدا توهمی بیش نبوده است."