چکیده:
سابقه و هدف: پوکی استخوان یک اختلال متابولیک استخوانی شایع در زنان به شمار میرود. آسان ترین و ارزان ترین راه مقابله با این بیماری پیشگیری اولیه است، لذا آموزش عوامل خطر و رفتارهای پیشگیرانه در سالهای نوجوانی اهمیت زیادی دارد. پژوهش حاضر با هدف تعیین تاثیر آموزش پیشگیری از پوکی استخوان بر آگاهی، نگرش و رفتار دانشآموزان دختر در کرمانشاه صورت گرفت.
مواد و روشها: مداخله نیمه تجربی حاضر بر روی 118 دانش آموز دختر شهر کرمانشاه در سال 1393 انجام شد. شرکت کنندگان با نمونه گیری خوشه ای از مدارس راهنمایی ناحیه سه شهر انتخاب شدند و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمون (53 نفر) و کنترل (65 نفر) قرار گرفتند. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه های چهاربخشی شامل مشخصات جمعیتشناختی، آگاهی، نگرش و رفتار در زمینه پیشگیری از پوکیاستخوان بود. دادهها قبل و یک ماه بعد از مداخله آموزشی با استفاده از نرمافزار SPSS-19 و آزمونهای تیمستقل، تیزوجی، کای دو و همبستگی پیرسون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافتهها: میانگین نمره آگاهی، نگرش و رفتار در گروه آزمون و کنترل در قبل از مداخله تفاوت معنیدار نداشت (0.05<P). پس از اجرای برنامه آموزشی، میانگین نمره آگاهی (0.024=P) و نگرش (0.003=P) افزایش معنیداری در افراد گروه آزمون نسبت به گروه کنترل نشان داد، اما میانگین نمره رفتار در دو گروه اختلاف معنیداری نداشت (0.086=P).
نتیجهگیری: آموزش در زمینه پیشگیری از پوکی استخوان باعث افزایش آگاهی و نگرش دانش آموزان دختر در کرمانشاه گردید ولی منجر به تغییر رفتار نگردید که بایستی این مساله در طراحی مداخلات آموزشی در این گروه هدف مدنظر باشد.
Background and Objectives: Osteoporosis is a common metabolic bone disorder among fe-males. Primary prevention is the easiest and cheapest way to deal with this condition. There-fore, it is important to educate about osteoporosis risk factors and preventive behaviors during adolescence. This study aimed to evaluate the effect of osteoporosis prevention education on knowledge, attitude and practice of adolescent female students in Kermanshah, Iran.
Materials and Methods: We performed this quasi-experimental research in 118 adolescent female students in Kermanshah in 2014. The participants were selected with multistage clus-ter sampling form guidance schools of the city. They were allocated randomly to intervention (n=53) and control (n=65) groups. We collected data by a four-part questionnaire including demographic information, knowledge, attitude and behavior about osteoporosis prevention.
Data were analyzed in SPSS 19 using independent t-test, paired t-test, chi-squared and Pearson’s
correlation.
Results: The mean scores of knowledge, attitude and practice displayed no significant differ-ence between case and control groups at pre-intervention (P>0.05). However, the averages of knowledge (P=0.024) and attitude (P=0.003) increased significantly in the training group after performing the educational program. Although, the behavior mean had no significant differ-ence between the two groups at post-intervention (P= 0.086).
Conclusions: Educating about osteoporosis prevention led to promote the knowledge and at-titude of adolescent female students in Kermanshah. However, this training had no influence on behavior. It is necessary to consider this problem in designing educational interventions in this target group.