چکیده:
: به تازگی، درباره این موضوع که معیارهای غیرمالی برطرفکننده نواقص معیارهای مالی ارزیابی عملکرد هستند اتفاق نظر وجود دارد. بنابراین، معیارهای غیرمالی زمانی اثر بخش خواهند بود که نسبت به معیارهای مالی دارای اثرات متفاوتی باشند و این اثرات نسبت به معیارهای مالی، از درجه اهمیت بالایی برخوردار باشند. در این پژوهش که از نوع توصیفی از شاخه پیمایشی است، فرض می شود استفاده از معیارهای ارزیابی عملکرد بر رضایت شغلی کارکنان تاثیر می گذارد. این تاثیر زمانی به وجود می آید که کارکنان به مطلوبیت رویههای ارزیابی عملکرد و صداقت رؤسا اعتقاد داشته باشند. برمبنای 87 نمونه انتخابی به روش طبقهبندی، نتایج پژوهش مؤید این است که به کارگیری معیارهای مالی و غیرمالی ارزیابی عملکرد بر رضایت شغلی تاثیر میگذارد و اثرات معیارهای غیرمالی بر رضایت شغلی تفاوت چندانی با به کارگیری معیارهای مالی نخواهد داشت.
خلاصه ماشینی:
"بنابراین ، سؤال اساسی ای که در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار مطرح می شود این است که آیـا بـین ابعـاد معیارهـای مـالی و غیرمـالی ارزیابی عملکرد با رضایت شغلی آنها رابطه وجود دارد؟ اهداف پژوهش اهداف اساسی این پژوهش به شرح زیر است : ١.
قلمرو موضوعی پژوهش ، بررسی تأثیر معیارهای مالی و غیرمالی ارزیابی عملکرد بر رضایت شغلی از دیدگاه کارکنان شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار است .
تانـگ و سـارفید بـه این نکته اشاره می کنند که اگر مدیران وظایف خود را در قبال کارکنان به صورت مطلوب و منصفانه انجام دهند و براساس عملکردشان آنهـا را تشـویق کننـد(بـدون در نظـر گـرفتن نظرات شخصی )، آن گاه کارکنان نظر مثبتی به مطلوبیت رویه های ارزیابی عملکرد خواهند داشت کـه ایـن موضـوع باعـث رضـایت شـغلی ، تعهـد سـازمانی و مسـئولیت پـذیری آنـان می شود[٢٧].
محاسبات مقایسه نسبی معیارهای مالی و غیرمالی مسیر اول NF/F – FP – JS 0/032×0/289 0/009 مسیر دوم NF/F–FP–TR-JS 0/031×0/372×0/198 0/002 مسیر سوم NF/F–TR- JS 0/034×0/241 0/008 تأثیر غیرمستقیم 0/019 چون ضریب به دست آمده از محاسـبات جـدول شـماره (٧)، ٠/٠١٩ بـوده و از ٠/٠٥ کمتـر است می توان نتیجه گرفت که فرضیه ششم رد می شـود؛ یعنـی اگـر کارکنـان بـه مطلوبیـت رویه ها و صداقت رؤسا اعتمـاد داشـته باشـند معیارهـای غیرمـالی بیشـتر از معیارهـای مـالی رضایت شغلی را تحت تاثیر قرار نمی دهند.
Ross, Trust as a Moderator of the Effect of Performance Evaluation Style on Job Related Tension: A Research Note, Accounting, Organizations and Society 1994; 629–635."