چکیده:
هدف پژوهش حاضر، بررسی تاثیر برنامه حرکت ریتمیک بر توانایی های ادراکی – حرکتی و هوشبهر کودکان کم توان ذهنی آموزش پذیر بود. نمونه 24 دختر عقب مانده ذهنی آموزش پذیر، با میانگین (± انحراف معیار) سن 1/43 ± 11/98 سال و ضریب هوشی 9/95 ± 70/58 بودند. نمونه براساس ضریب هوشی و عملکردشان در توانایی های ادراکی – حرکتی همتراز و در گروه های مداخله و کنترل جایگزین شدند. گروه مداخله در برنامه حرکات ریتمیک هشت هفته ای، سه جلسه 45 – 40 دقیقه ای در هفته، شرکت کردند. جمع آوری اطلاعات برای کل آزمودنی ها به شکل پیش آزمون / پس آزمون، از توانایی های ادراکی حرکتی (مقیاس اوزرتسکی) و هوش (آزمون ریون)، انجام گرفت. براساس نتایج، توانایی های ادراکی _حرکتی گروه مداخله پس از برنامه حرکات ریتمیک نسبت به گروه کنترل بهبود یافت (5P>). نتیجه اینکه با طراحی برنامه حرکات ریتمیک مناسب می توان توانایی های ادراکی _ حرکتی کودکان کم توان ذهنی را بهبود بخشید
خلاصه ماشینی:
1 - Mental retardation syndrome 2 - Adaptive behaviors 3 - Intelligence quotient (IQ) 4 - Borderline intellectual functioning 5 - Mild 6 - Moderate 7 - Severe 8 - Profound به طور کلی کودکان عقب ماندةذهنی در یادگیری مهارت های زبانی، مهارت های حافظه ای، یادگیری قوانین اجتماعی و مهارت های حل مسئله ، عقب تر از گروه همسالان خود هستند (٥، ١).
کودکان کم توان ذهنی خفیف اغلب به مراحل اصلی نمو جسمانی دست مییابند، اما به سبب مشکلاتی که در رشد شناختی و روانی – حرکتی دارند، در تواناییهای ادراکی – حرکتی (هماهنگی، تعادل ، آگاهیهای فضایی، زمانی، بدنی و جهت یابی) که مستلزم یکپارچه سازی اطلاعات محیطی و تصمیم گیری برای اجرای یک عمل ویژه است ، عملکردی ضعیف دارند (١٣، ٨).
برای مثال رهبانفرد (١٣٧٧) نشان داده است که برنامۀ حرکتی ویژه موجب بهبود عملکرد تعادل ایستا، هماهنگی و سرعت حرکت دانش آموزان (١٣ – ١٠ ساله ) کم توان ذهنی آموزش پذیر شده است درحالیکه این برنامه تأثیر معناداری بر عملکرد تعادل پویا، دقت و قدرت این کودکان نداشته است (٢٧).
(34 روش اجرا پیش از اجرایی شدن تحقیق اصلی، با اجرای یک تحقیق زمینه یابی نشان دادیم که کودکان کم توان ذهنی در آزمون تواناییهای ادراکی – حرکتی نسبت به استاندارد گروه همسالانشان ، پایین ترند اما پس از کمی آموزش 1 - Lincoln – oseretsky motor development scale 2 - Dynamic manual coordination 3 - Synchronous – symmetrical voluntary movements 4 - Asynchronous – asymmetrical voluntary movements 5 - The Raven’s coloured progressive matrices و تمرین ، قادر به انجام مجموعه حرکات ریتمیک در نظرگرفته شده در برنامۀ تمرینی مورد استفاده در این تحقیق هستند.