چکیده:
این مقاله مشکلات تعریف «علم اطلاع رسانی» را به عنوان یک رشته واحد مورد بررسی قرار می دهد و حاکی از آن است که مفهوم سطوح یکپارچه ساز، از هم گسیختگی این حوزه را تبیین می کند. «اطلاعات» در سطوح متفاوت بافت های گوناگونی دارد و رشته های مختلف با این بافت ها سروکار دارند. از این رو، در این مقاله بررسی می شود چگونه اطلاعات به عنوان یک پدیده اجتماعی مستلزم روش های پژوهش علمی ـ اجتماعی است و یک آرایه بندی جدید نیز برای روش های پژوهش اجتماعی مشخص می شود
خلاصه ماشینی:
علم اطلاعرساني و روش هاي پژوهش 1 تام ويلسون 2 ترجمه : محسن نوکاريزي چکيده اين مقاله مشکلات تعريف «علم اطلاع رساني » را به عنوان يک رشتۀ واحد مورد بررسي قرار ميدهد و حاکي از آن است که مفهوم سطوح يکپارچه ساز، ازهـم گـسيختگي ايـن حـوزه را تبيـين مـي کنـد .
"Information Science and Research Methods", Available at: http://informationr.
Debons, 1974; Froelish, 1986; McGarry, 1987; Lancaster, 1994.
به نظر ميرسد در حوزة مطالعات اطـلاع رسـاني اين امر از نظر دور مانده است ، اما در دهۀ ١٩٧٠ در انگلستان توسط «گروه پژوهش هـاي رده بنـدي »٩ بـه عنـوان اساس انديشه هاي توسعۀ فرانماي جديد رده بندي به کار گرفته شد .
روش هاي پژوهش و اطلاع رساني اجتماعي اگر قرار بود به منظور گسترش و پژوهش برنامۀ روش ها براي تمامي مفـاهيم علـم اطـلاع رسـاني تـلاش کنيم ، يـک درس مهارناپـذير بـه صـورت مجـازي ايجـاد مـي کـرديم ـ يـا درسـي کـه در آن، هـر موضـوع از الگوريتم هاي رايانه اي تا پژوهش هاي پيمايشي به طور اجمالي مرور شود .
نتيجه گيري در اين مقاله ، پيوند بين سطوح يکپارچه و روش هاي پژوهش مناسب در علم اطلاع رساني مورد بررسـي دقيق قرار گرفته است .
پيشنهاد شده است که يک علم اطلاع رساني اجتماعي ميتوان ايجاد کرد که در آن به اطلاعات به عنوان يک «عنصر اجتماع ساخته » نگاه شود و براي آن روش هاي پژوهش اجتماعي مناسب وجود داشته باشـد .