چکیده:
چندی است که امکان تحصیل در مقطع دکتری کتابداری و اطلاعرسانی، برای مشتاقان تحصیل در دانشگاههای دولتی ایران فراهم گردیده است. اما بررسیها نشان از مشکلات و موانع بیشماری میدهد که بهرغم تصور عمومی، تحصیل در داخل را برای آنان با دشواریهای عدیدهای روبرو ساخته است. عمدهترین این مشکلات در قالب موانع آموزشی، فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی، اطلاعاتی، شخصی و خانوادگی جای میگیرند. این مجموعه موانع از کنکور آغاز میشوند و تا پایان دوره با آنان همراهاند. این مقاله در نظر دارد ضمن بررسی عمدهترین چالشهای موجود، ذهن جامعه علمی و حرفهای را در خصوص رفع این مشکلات به چارهاندیشی وادار کند.
خلاصه ماشینی:
"در صورت تطبیق این موارد با شرایط کنونی تحصیل در این مقطع در کشور، ملاحظه خواهیم کرد که هر چند دانشجویان شاغل به تحصیل در دورة دکتری علوم کتابداری و اطلاعرسانی ایران به دلیل دایر بودن این رشته در داخل، به تحصیل در خارج از کشور الزام ندارند، اما طبق برنامههای وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ضروری است بسیاری از نیازهای تحصیلی خود، از جمله یافتن نمونة پژوهشی مناسب، انجام تحقیقات مشترک با همکاران خارجی، و پاسخگویی به نیازهای علمی و حرفهای شخصی خود را از طریق گذراندن بخشی از دورة تحصیلی خود در خارج از کشور مرتفع سازند.
البته نباید این واقعیت را نیز از نظر دور داشت که در بسیاری از دانشگاههای ایالات متحده، کانادا و حتی اروپا، نظام آموزشی و سایر شرایط بهگونهای فراهم گردیده که دانشجو بتواند به بهترین نحو در مسیر دستیابی به اهداف علمی خود گام بردارد، اما این بهتنهایی نمیتواند به عنوان دلیلی برای پذیرش بیچون و چرای این اصل که همیشه تحصیل در خارج از کشور معلومات بیشتری را در اختیار دانشجو قرار خواهد داد قلمداد شود، زیرا عوامل تعیینکنندة دیگری همچون ویژگیهای شخصی دانشجو، کیفیت و نظام آموزشی دانشگاه، کیفیت اساتید، میزان و نحوة دسترسی به اطلاعات و موارد دیگری از این قبیل در این خصوص دخیل شمرده میشوند."