چکیده:
در این پژوهش نیازهای اطلاعاتی دانشآموزان و دانشجویان، منابع اطلاعاتی مورد نیاز آنها، دلایل مراجعة آنها به کتابخانههای آستان قدس و همخوانی مجموعة کتابخانهها با نیازهای آنان مورد بررسی قرار گرفته است. پژوهش به صورت پیمایشی و جامعة آماری مورد پژوهش، دانشآموزان و دانشجویان مراجعهکننده به کتابخانههای آستان قدس در شهر مشهد بوده است. یافتههای پژوهش نشان میدهد که مجموعة کتابخانهها نیازهای بیش از 80% از مراجعان دانشآموز و دانشجو را در حد متوسط و بیشتر برآورده میکنند. بین نیازهای اطلاعاتی دانشآموزان و دانشجویان تفاوت معناداری وجود ندارد. مجموعة کتابخانهها با نیازهای اطلاعاتی دانشآموزان در مقایسه با دانشجویان، همخوانی بیشتری دارد و مهمترین دلیل مراجعة هر دو گروه به کتابخانهها در دسترسنبودن کتابخانة مناسب در محل زندگی و تحصیل آنها است.
خلاصه ماشینی:
"منابع اطلاعاتی مورد نیاز دانشآموزان و دانشجویان رتبه منبع اطلاعــــاتی دانشآموزان دانشجــویان فراوانی درصد درصد معتبر[2] فراوانی درصد درصد معتبر 1 کتاب 463 9/60 8/61 451 5/59 1/60 2 روزنامه 87 4/11 6/11 79 4/10 5/10 3 مجلة فارسی 59 8/7 9/7 54 1/7 2/7 4 مواد سمعی و بصری 45 9/5 0/6 50 6/6 7/6 5 منابع مرجع 37 9/4 9/4 45 9/5 0/6 6 دیسکهای رایانهای 29 8/3 9/3 35 6/4 7/4 7 مجلة خارجی 20 6/2 7/2 22 9/2 9/2 8 دیگر موارد (نقشه، رایانه، و…) 9 2/1 2/1 14 8/1 9/1 9 بدون پاسخ 11 4/1 ـ 8 1/1 ـ جمع 760 100 100 758 100 100 مقایسة میانگین نیازهای اطلاعاتی مشابه دو گروه و میانگین آنها با یکدیگر (جدول 1) که به وسیلة آزمون برابری میانگینها به صورت همزمان انجام شده نشان میدهد که بین نیازهای اطلاعاتی دانشآموزان و دانشجویان ـ چه مورد به مورد و چه از نظر میانگین کل ـ تفاوت معناداری وجود ندارد.
نتایج به دست آمده نشان میدهد با اقدام به موارد زیر میتوان با امکانات موجود در کتابخانهها به نیازهای دانشآموزان و دانشجویان پاسخ مناسبتری داد: ـ همکاری بیشتر کتابداران با دانشآموزانودانشجویان و راهنمایی و هدایت آنها، ـ آسانترشدن امکان عضویت برای دانشآموزان و دانشجویان (بویژه در کتابخانه مرکزی)، ـ توجه بیشتر به درخواستها و پیشنهادهای مراجعه کنندگان دانشآموز و دانشجو، ـ افزایش ساعت کار کتابخانهها، ـ تلاش برای یکوقتهکردن کتابخانههای وابستة دو وقته، ـ امکان استفادة آسانتر و بهینه از بخش سمعی و بصری، ـ امکان استفادة بهینه و راهنمایی دانشآموزان و دانشجویان برای بهکارگیری امکانات رایانهای."