چکیده:
فناوری اطلاعات موجب تغییراتی شگرف در صنعت نشر شده است که از آن به نشر الکترونیکی یاد می شود. توسعه اینترنت و آسانی استفاده از آن، در دسترس بودن کتابخانه های الکترونیکی و پیشرفتهای زیاد در فناوری اطلاعات باعث تغییر دادن راه و روش خواندن افراد و شیوه انتشار مطالب ناشران شده است. در این مقاله، به مباحثی چون چرخه نشر سنتی، چرخه نشر الکترونیکی، تفاوت فرآیندهای دو نشر و مزیتهای نشر الکترونیکی بر نشر سنتی می پردازیم.
خلاصه ماشینی:
توسعة اينترنت و آساني استفاده از آن، در دسترس بودن کتابخانههاي الکترونيکي و پيشرفتهاي زياد در فناوري اطلاعات باعث تغيير دادن راه و روش خواندن افراد و شيوة انتشار مطالب ناشران شده است.
در نشر سنتي، پديدآورندگان معمولاً با کوششهاي فردي فراوان آثارشان را پديد ميآورند، دستنوشتهها را به ناشر ميسپرند تا ناشر با سرمايه و تخصص خود، دستنوشته را به اثر چاپي تبديل کند و سپس اثر به بازار کتاب فرستاده ميشود و خوانندگان آنها را از طريق کتابخانهها و مراکز فروش به دست ميآورند و بدين ترتيب چرخة نشر کتاب (سنتي) به حرکت خود ادامه ميدهد.
با پيشرفت فناوري اطلاعات در صنعت نشر بسياري از اجزاي اين زنجيره دستخوش تغييرات شده است، اما نکتة جالب در اين زنجيره وجود دو بخش اصلي نويسنده و مصرفکننده (خواننده) است که بدون تغيير باقي مانده و تنها برخي از فرايندهاي ميانجي ميان آنها تغيير ميكند (Catenazzi,2000).
تفاوتهاي زنجيرة اطلاعات نشر سنتي و الکترونيکي مزيتهاي نشر الكترونيكي بر نشر سنتي مرز بين نشر سنتي و نشر الكترونيكي، اغلب نامشخص است، اما ميتوان گفت نشرالکترونيکي با در نظر گرفتن سه بُعد اساسي که در شکل 4 نشان داده شده است، براي كاربران، ارزش افزوده توليد ميكند كه عبارتند از: در دسترس بودن مطالب، پيوندپذيري مطالب با يکديگر و چندرسانهاي بودن آنها (Loebbecke,1999).
ب) چندرسانهاي بودن مطالب در نشر الکترونيکي ميتوانند به صورت چند رسانهاي توليد شده، مورد استفاده قرار گيرند و ارزش افزودهاي براي مطالب چاپ شده پديد آورند.