چکیده:
یکی از عوامل مهم در میزان اثربخشی هر سازمان، منابع انسانی است. شناخت نیازهای آموزشی این منابع، تدوین برنامه آموزشی مناسب، اجرای آموزش، ارزشیابی آموزشی و سرانجام اصلاح برنامههای آموزشی، در استفادة بهینه از منابع انسانی تاثیر مستقیم دارد. بر اساس پژوهشهای انجام گرفته، آموزش در افزایش بهرهوری کارکنان نقش مهمی دارد؛ از این رو، شناخت نیازهای آموزشی کارکنان بسیار ضروری است. این مقاله برگرفته از مطالعهای پژوهشی است که با استفاده از توزیع پرسشنامه بین نمونههایی از کارکنان کتابخانههای عمومی کشور به منظور شناخت وضیعت آموزشی و تحصیلی کارکنان و یافتن نیازهای آموزشی کوتاه و بلندمدت آنان، صورت گرفته است. نتایج به دست آمده نشان میدهد درصد نسبتا کمی از کارکنان دارای مدرک دانشگاهی مرتبط هستند وتعداد زیادی از آنها آموزشهای لازم و مرتبط با کتابداری را ندیدهاند. همچنین، بیشتر کارکنان در مورد استفاده از فناوری نوین اطلاعات و ارتباطات احساس نیاز نمودهاند. یافتههای پژوهش نشان میدهد کارکنان به استفاده از شیوههای حضوری و پارهوقت تمایل دارند.
خلاصه ماشینی:
"برای کارکنان شاغل غیر کتابدار و فاقد مدارک تحصیلی دانشگاهی در کوتاه و میان مدت، آموزشهای ضمن خدمت مربوط با مهارتهای مرتبط با وظایف شغلی آنها را میتوان برنامهریزی و اجرا نمود و در برنامهریزی بلندمدت برای گروهی که از نظر شرایط و میزان سابقه کار امکان ادامه تحصیل دارند، در قالب پودمانهای آموزشی و با توجه به مدارک تحصیلی مورد نیاز، ارتقای سطح مدرک تحصیلی آنها را هدف قرارداد.
برای آن دسته از شاغلان کتابخانههای عمومی کشور که دارای مدارک تحصیلی دانشگاهی کتابداری و اطلاعرسانی هستند، در کوتاه مدت دورههای ویژة بازآموزی مهارتهای پیش آموخته، آموزش مهارتهای جدید و روزآمدسازی توانایی حرفهای و متناسب ساختن ویژگیهای فنی و حرفهای با توجه به تحولات جهانی باید مورد توجه و برنامهریزی قرار گیرد.
- در خصوص کارکنان غیر کتابدار دارای مدرک تحصیلی دانشگاهی در کوتاه و میان مدت، میتوان با آموزشهای مقطعی در حوزة وظایف شغلی آنها، به ارتقای کیفیت و کمیت کاری آنها پرداخت و در بلند مدت در خصوص تحصیلات تکمیلی در قالب پودمانهای آموزشی یا به صورت بورسیه در سایر مؤسسات آموزش عالی داخلی و خارجی و با توجه به مدارک تحصیلی مورد نیاز و مرتبط نمودن سطوح تحصیلی آنها بویژه با توجه به شرایط سنی و میزان سابقه کاری، به ارتقای تحصیلی آنان پرداخت.
- دربارة آن دسته از شاغلان کتابخانههای عمومی کشور که دارای مدارک تحصیلی دانشگاهی کتابداری و اطلاعرسانی هستند، در کوتاه مدت باید به اجرای دورههای آموزشی با اولویت بازآموزی مهارتهای پیش آموخته، آموزش مهارتهای جدید، به روز آمدسازی توانایی حرفهای و متناسب ساختن ویژگیهای مهارتی این افراد با در نظر گرفتن تحولات شغلی در سطح کشور و جهان توجه کرد."