چکیده:
هدف پژوهش حاضر، آگاهی از میزان رضایت شغلی کتابداران شاغل در کتابخانههای عمومی وابسته به نهاد کتابخانههای عمومی کشور است. روش پژوهش پیمایشی تحلیلی و ابزار مورد استفاده، پرسشنامه و جامعه آماری مورد مطالعه نمونه ای به تعداد 542 نفر از کتابداران کتابخانههای عمومی در مراکز استانهاست. برای اجرای این پژوهش، ابتدا مدلی برای سنجش رضایت شغلی کتابداران در قالب 6 بعد و 27 متغیر طراحی شد و رضایت شغلی کتابداران بر اساس مدل طراحی شده و با احتساب نمرات 27 متغیر محاسبه گردید. بر اساس یافتهها، رضایت شغلی کتابداران از حد متوسط پایین تر است. در رابطه با ابعاد رضایت شغلی، رضایت از ابعاد امکانات مادی و رفاهی، ثبات شغلی، خودشکوفایی و ماهیت شغل پایین تر از حد متوسط، و رفتار مدیر و روابط متقابل بالاتر از حد متوسط است. در این پژوهش، تفاوت معناداری بین میانگین رضایت شغلی کتابداران بر حسب رشته تحصیلی (کتابداری و غیرکتابداری) مشاهده نشد. یافتههای پژوهش حاضر که نشانگر نارضایتی کتابداران از اکثر متغیرهای شغلی است، ضرورت توجه مسئولان به بهبود شرایط کاری کتابداران کتابخانههای عمومی کشور را مطرح می کند.
خلاصه ماشینی:
"رضایت شغلی کتابداران شاغل در کتابخانههای وابسته به نهاد کتابخانههای عمومی کشور در مراکز استانها بر حسب ابعاد رضایت شغلی ردیف رضایت بعد بسیار زیاد زیاد متوسط کم بسیار کم بیپاسخ میانگین انحراف معیار درصد درصد درصد درصد درصد درصد درصد درصد 1 امکانات مادی و رفاهی 47/1 3/7 27/29 65/22 22/39 03/0 35/8 16/2 2 ثبات شغلی 6/7 2/19 73/43 76/16 7/9 96/2 94/8 40/2 3 رفتار مدیریت 9/24 52/44 5/22 2/4 85/3 - 39/15 18/3 4 روابط متقابل 7/24 63/45 93/21 26/5 6/2 - 56/11 21/2 5 ماهیت شغل 54/5 9/21 08/36 81/21 78/14 - 73/19 60/4 6 خودشکوفایی 76/2 78/13 36/28 33/23 76/31 - 98/13 90/3 بررسی ابعاد 6 گانه رضایت شغلی که در جدول 4 منعکس شده است، به یافتههای زیر اشاره دارد: در چهار بعد امکانات مادی و رفاهی شغل (با میانگین 35/8)، ثبات شغلی (با میانگین 94/8)، ماهیت شغلی (با میانگین 73/19)، خودشکوفایی (با میانگین 98/13) میانگین کمتر از حد متوسط است (متوسط میانگین ابعاد فوق به ترتیب 12، 9، 21، و 18 میباشد).
برای آزمون فرضیة 2 پژوهش مبنی بر اینکه «میانگین رضایت شغلی کتابداران شاغل در کتابخانههای عمومی وابسته به نهاد کتابخانههای عمومی کشور در مراکز استانها بر حسب رشته تحصیلی دارای تفاوت معناداری است» ابتدا میانگین رضایت شغلی کتابداران دارای مدرک کتابداری و غیرکتابداری جداگانه محاسبه گردید (جدول 7)، و سپس فرضیه یادشده با استفاده از آزمون t در سطح معناداری 05/0 مورد آزمون قرار گرفت که نتایج حاصل در جدول 8 نشان داده شده است."