چکیده:
افزایش روزافزون هزینة نشریههای چاپی از یکسو، لزوم دسترسی به موقع به آنها، و تکمیل آرشیو نشریهها از سوی دیگر، کتابخانهها را به سمت انتخاب کارگزاری سوق میدهد که بتواند نشریهها را در کوتاهترین زمان ممکن و با قیمت مناسب تهیه کند. انتخاب کارگزار مناسب، چالشی است که بسیاری از کتابخانهها با آن روبرو هستند. هدف پژوهش حاضر، بررسی عملکرد کارگزاران نشریههای ادواری چاپی لاتین در سطح کشوراز دیدگاه کارشناسان سفارشهای کتابخانههای دانشگاهی وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، براساس ملاکهای کیفیت خدمات، میزان انعطافپذیری، سرعت عمل و توانایی کارگزاران در تهیه نشریههاست. پژوهش حاضر به روش پیمایشی بوده و گردآوری دادهها به کمک پرسشنامه صورت گرفته است. تجزیه و تحلیل دادهها به شیوة توصیفی و تحلیلی و به کمک بستة نرمافزاری علوم اجتماعی (SPSS)انجام شد. نتایج حاصل نشان داد کارگزاران به لحاظ ملاکهای مورد بررسی اختلاف معناداری با هم دارند و در چند گروه مختلف قرار گرفتند
خلاصه ماشینی:
"آزمون دانکن برای مقایسه میانگین کیفیت خدمات کارگزاران رده A A A A A B B نام کارگزار سوئتز آبان علم پراش کوکب فلاحتمهر جهان آبگون توربوگلن فراوانی کتابخانه 6 4 12 21 12 4 8 میانگین کیفیت خدمات 33/4 33/4 31/4 29/4 20/4 00/3 58/2 سؤال سوم: عملکرد کارگزاران به لحاظ سرعت عمل، در طی دورة مورد بررسی چگونه بوده است؟ ملاکهای مربوط به سرعت عمل عبارتند از: پاسخگویی به سؤالها و درخواستهای کتابخانه، پاسخگویی به پیگیریهای انجام شده پس از هر بار پیگیری کتابخانه و ارسال به موقع شمارههای نشریههای سفارش داده شده.
آزمون دانکن برای مقایسة میانگین انعطافپذیری کارگزاران از دید کارشناسان رده A A B B C C D نام کارگزار سوئتز کوکب فلاحتمهر پراش جهان آبگون آبان علم توربوگلن فراوانی کتابخانه 6 21 12 12 4 4 8 میانگین کیفیت خدمات 28/4 07/4 92/3 74/3 08/3 92/2 17/2 سؤال پنجم: رضایتمندی کارشناسان سفارشها از عملکرد کارگزاران، چگونه بوده است؟ نتایج حاصل حاکی از آن است که بیشترین میزان رضایتمندی به ترتیب به شرکتهای سوئتز، کوکب، پراش، آبان علم و فلاحتمهر و کمترین میزان رضایتمندی نیز به ترتیب به توربوگلن و جهانآبگون اختصاص دارد.
آزمون دانکن برای مقایسة میانگین عملکرد کلی کارگزاران رده A A A A B B C نام کارگزار کوکب سوئتز فلاحتمهر پراش آبان علم جهان آبگون توربوگلن فراوانی کتابخانه 21 6 12 12 4 4 8 میانگین کیفیت خدمات 10/4 07/4 01/4 74/3 16/3 06/3 73/1 بحث و نتیجهگیری یافتههای سؤال اول نشان میدهد چهار شرکت فلاحتمهر، کوکب، سوئتز و پراش توانایی تقریبا یکسانی در زمینة تهیة نشریهها داشته و اختلاف معناداری بین آنها وجود ندارد."