چکیده:
کتاب «گذری در ادبیات کودکان» از جمله کتابهایی است که مفاهیم پایه در ادبیات کودکان و نوجوانان را بهگونهای جامع مورد بررسی قرار داده است. این کتاب حداقل پنج بار تجدید چاپ شده و چارچوب کتابی را به نام «ادبیات کودکان: ویژگیها و جنبهها» نیز تشکیل داده که در سال 1374 برای نخستین بار چاپ شد و تا سال 1382 به چاپ ششم نیز رسیده است. نوشتة زیر در پی طرح این پرسش است که آیا تقسیمبندی مورد استفاده برای داستانهای واقعی در کتاب «گذری در ادبیات کودکان» و به دنبال آن، در کتاب «ادبیات کودکان و نوجوانان، ویژگیها و جنبهها» به اندازة لازم، دقیق هست و اگر نیست چه تقسیمبندی دیگری بهتر است جایگزین آن شود. به همین منظور، نخست گروههای موضوعی بررسی میگردند و آنگاه، طبقهبندی نوینی برای گروهبندی داستانهای واقعی پیشنهاد میشود
خلاصه ماشینی:
"نوشتة زیر در پی طرح این پرسش است که آیا تقسیمبندی مورد استفاده برای داستانهای واقعی در کتاب «گذری در ادبیات کودکان» و به دنبال آن، در کتاب «ادبیات کودکان و نوجوانان، ویژگیها و جنبهها» به اندازة لازم، دقیق هست و اگر نیست چه تقسیمبندی دیگری بهتر است جایگزین آن شود.
آن چه که در زیر میآید در پی طرح این پرسش است که آیا تقسیمبندی مورد استفاده در کتاب «گذری در ادبیات کودکان» و به دنبال آن، در کتاب «ادبیات کودکان و نوجوانان، ویژگیها و جنبهها» آنگونه که باید، دقیق است، و اگر نیست چه تقسیمبندی دیگری بهتر است جایگزین آن شود؟ به همین منظور، نخست گروههای موضوعی ارائهشده در دو کتاب با استفاده از تعاریفی که در دو کتاب داده شده، معرفی میگردند و سپس، میزان همپوشانی احتمالی این گروههای موضوعی بررسی و آنگاه طبقهبندی نوینی برای گروهبندی داستانهای واقعی پیشنهاد میشود.
از چه زمانی به قبل، یک داستان در زمان حال رخ میدهد که بعد از آن زمان، آن را تاریخی بدانیم؟ و آیا امکان ندارد داستانی ماجرایی، با نگرشی طنزآمیز یک عشق را نیز در درون خود بررسی نماید؟ اگر یک داستان عاشقانة طنزآمیز را نقطهای در پیوستاری که یکی از دو سر آن عشق و سر دیگر آن، طنز است در نظر بگیریم، چگونه میتوان تعیین کرد که این داستان به عنوان نقطهای در این پیوستار، در کجای آن قرار دارد و از نقطه میانی، بیشتر به سوی انتهای طنز گرایش دارد یا انتهای عشق."