چکیده:
هدف از اجرای پژوهش حاضر، بررسی نقش شناخت شغلی دانشجویان در پیشبینی جهتگیری آنانبهآیندهبود. روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی و جامعه آماری شامل همه دانشجویان کارشناسی ارشد دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت بود که با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای مرحلهای، 200 نفر از آنها بهعنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل دو پرسشنامه شناخت شغلی (کویین، 2000) و جهتگیری دانشجویانبه آینده (پیس و کح، 2002) بود که روایی و پایایی آنها به ترتیب با استفاده از روش تحلیل گویه و آلفای کرونباخ محاسبه و تایید شد. دادههای پژوهش با استفاده از نرمافزار SPSS16 و بهکارگیری روشهای آزمون ضریب همبستگی پیرسون، آزمون فریدمن، آزمون تی تکنمونهای و نیز مدلسازی معادلات ساختاری با کمک LISREL تجزیهوتحلیل شد. نتایج نشان داد که شناخت شغلی دانشجویان از رشته تحصیلی، پیشبینیکننده مثبت و معنیدار جهتگیری دانشجویان به آیندهاست. این نتیجه نشاندهنده آن است که دانشگاه آزاد اسلامی باید همواره با ارتقای استراتژیهای شناخت دانشجویان نسبت به آینده رشتهشان در بازار کار بتواند مسیر هدفمندتری را برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی خود و متخصصان آینده کشور رقم بزند تا آنها انتخابهای شغلی متناسبتر و مرتبطتری داشته باشند.
خلاصه ماشینی:
نامۀ آموزش عالي، دوره جديد Higher Education Letter سال يازدهم ، شماره چهل و سوم ، پاييز ١٣٩٧، صص ٢٤- ٧ Vol. 11, No. 43, Autumn 2018 رابطه شناخت شغلي دانشجويان تحصيلات تکميلي از رشته تحصيلي با جهت گيري آنان به آينده Relationship between Job Recognition of Postgraduate Students in the Field of Study with Their Future Orientation تاريخ دريافت مقاله : ٩٥/٠٦/١٥ قاسم سليمي* مهدي محمدي** زهره دهقان فارسي*** لاله رئيسي**** هدف از اجراي پژوهش حاضر، بررسي نقش شناخت شغلي دانشجويان در پيش بيني جهت گيري آنان به آينده بود.
Kidd & Smewing شناخت شغلي مشاغل مربوط به رشته محيط هاي مرتبط با شغل جهت گيري به آينده ميزان درآمد آتي شغل تعهد حرفه اي فرصت هاي پيشرفت کار تعهد به هدف حرفه هاي مشابه با شغل مزايا و معايب شغل نمودار (١) مدل مفهومي پژوهش بر اساس مدل مفهومي، فرضيه هاي پژوهش عبارت اند از: - رابطه معنيداري بين ابعاد شناخت شغلي دانشجويان و جهت گيري به آينده وجود دارد.
Pace & Kah جدول (١) مقايسه رتبه ميانگين ابعاد مختلف شناخت شغلي ابعاد شناخت شغل تعداد رتبه ميانگين χ٢ درجه آزادي سطح معنيداري مشاغل مربوط به رشته 4/61 محيط هاي مرتبط با شغل 4/24 ميزان درآمد 3/79 فرصت هاي پيشرفت کار 200 4/04 40/86 6 0/0001 حرفه هاي مشابه با شغل 3/84 مزايا و معايب شغل 3/87 مهارت هاي موردنياز شغل 3/61 پرسش دوم پژوهش : جهت گيري به آينده دانشجويان دانشگاه آزاد مرودشت به چه ميزان است ؟ براي تحليل اين پرسش از آزمون تي تک نمونه اي استفاده شد.