چکیده:
مقدمه: این مطالعه با هدف تعیین اثربخشی برنامه آموزشی مبتنی بر تئوری عمل منطقی در پیشگیری از سوء مصرف اکستازی در بین دانشجویان شهر همدان انجام گردید. روش: پژوهش حاضر یک مطالعه نیمه تجربی بود که روی 140 نفر از دانشجویان دانشگاههای شهر همدان انجام شد. روش نمونه گیری از نوع تصادفی ساده بود که با تخصیص تصادفی به دو گروه مداخله و شاهد تقسیم و وارد مطالعه شدند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه استاندارد در دوبخش کلی آگاهی از عوارض سوء مصرف اکستازی و سازههای تئوری عمل منطقی بود که قبل و 2 ماه بعد از انجام مداخله آموزشی توسط دانشجویان تکمیل گردید. یافتهها: نتایج نشان داد که در بین سازههای تئوری عمل منطقی، هنجارهای انتزاعی قویترین پیشبینی کننده سوء مصرف اکستازی بود. اختلاف معنیداری برای میانگین نمرات سازههای این تئوری از قبیل نگرش نسبت به مصرف، هنجارهای انتزاعی ترغیب کننده و قصد مصرف اکستازی در گروههای مداخله و شاهد به دست آمد. همچنین ارتباط معنیداری بین بهرهگیری از مداخله آموزشی در افزیش آگاهی دانشجویان از پیامدهای سوء مصرف اکستازی بین گروه مداخله و گروه شاهد مشاهده گردید. نتیجه گیری: با توجه با یافتههای پژوهش چنین استنباط میشود که آموزش اختصاصی بر اساس تئوری عمل منطقی در بهبود نگرش، هنجارهای انتزاعی و قصد رفتاری دانشجویان موثر بوده است، لذا پیشنهاد میگردد از این الگو در آموزش پیشگیری از سوء مصرف مواد استفاده گردد
خلاصه ماشینی:
"ارزشیابی و تأیید اعتبار محتوا و ساختار پرسش نامه از طریق استفاده از نظرات گروه کارشناس در زمینه مورد مطالعه انجام شده و پس از انجام یک مطالعه مقدماتی روی 30 نفر از دانشجویان شهر همدان فرم نهایی سوالات در هر سازه تعیین گردید، به طوریکه سازه نرمهای انتزاعی ترغیب کننده مصرف اکستازی در رابطه با تاثیر بهترین دوست، سایر دوستان، خانواده و اطرافیانی که مواد مصرف میکنند اندازه گیری شده بود؛ برای مثال برای هر یک از فاکتورهای فوق یک سؤال «نظر بهترین دوستم این است که من اکستازی مصرف کنم» وجود داشت که با مقیاس 5 گزینهای از 1 (اصلا) تا 5 (حتما) اندازهگیری شده بود، همچنین جهت سنجش انگیزه اطاعت از فرد نیز برای هر فاکتور یک سؤال «من نظر بهترین دوستم که فکر میکند من باید اکستازی مصرف کنم را میپذیرم» وجود داشت که با مقیاس 5 گزینهای از 1 (خیلی مخالفم) تا 5 (خیلی موافقم) اندازه گیری شده بود، در مجموع این بخش با 16 سوال (به صورت 5 گزینهای) با مقدار ضریب آلفا 70/0 بود که کسب نمره بالاتر نشان دهنده بالا بودن فشار همسالان و هنجارهای ترغیب کننده مصرف اکستازی بود.
بر اساس کاربرد آزمونهای پارامتریک اختلاف معنیداری بین میانگین نمره متغیرهای آورده شده در جدول شماره 3 قبل و پس از مداخله وجود دارد نتایج حاصله در این بخش نشان میدهد که برنامه آموزشی افزایش مهارتهای مقاومت در برابر مواد مخدر در افزایش توانمندی دانشجویان برای مقابله با سوء مصرف مواد مخدر اثربخش بوده است."