چکیده:
این پژوهش با هدف اعتباریابی مقیاس تشخیصی اوتیسم گیلیام با نام اختصاری GARS بر روی کودکان و نوجوانان اوتیسم اصفهان انجام شده است. جامعه آماری مورد مطالعه شامل کلیه کودکان و نوجوانان اوتیسم استان اصفهان است که از این تعداد 100 نفر به عنوان نمونه با روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. در پژوهش حاضر از روش توصیفی- تحلیلی استفاده شده است. گردآوری داده ها با استفاده از مقیاس گارز و کارز انجام شده است. روایی صوری و محتوایی مقیاس از سوی متخصصان و کارشناسان مرکز اوتیسم اصفهان تایید شد. برای برآورد روایی سازه از پرسشنامه کارز به طور همزمان استفاده شد که ضرایب همبستگی این دو پرسشنامه 0.80 به دست آمد. روایی تشخیصی آن با مقایسه با 100 کودک و نوجوان سالم از طریق آزمون تحلیل تمایز مشخص شد. نقطه برش آزمون «52» و حساسیت و ویژگی مقیاس به ترتیب «99%» و «100%» به دست آمد. پایایی این مقیاس نیز با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ 0.89 برآورد شد. یافته ها نشان داد که مقیاس تشخیصی اوتیسم گیلیام (گارز) ابزاری پایا برای تشخیص و غربال اوتیسم است. همچنین نتایج به دست آمده از این پژوهش با تحقیقات پیشین هماهنگ است و با توجه به روایی و پایایی مناسب این مقیاس، آن را می توان در محیط های پژوهشی و بالینی به کار برد. همچنین نتایج نشان داد که همبستگی معنی داری بین سن و نمره کلی اوتیسم وجود ندارد و تنها رفتار کلیشه ای با سن رابطه معنی داری دارد. همچنین نتایج نشان داد که آزمون گارز حساس به جنس نیست.
خلاصه ماشینی:
"طیف اوتیسم از پنج اختلال مجزا تشکیل شدهاست که در این میان اوتیسم،اختلال نافذ رشد که بهگونه دیگری مشخص نشده است )SON-DDP( وسندرم آسپرگر{o16o}که بیشتر فراگیر است،در آنشایعتر است و تحقیقات زیادی در این زمینه انجام{o(1)- msituA o} {o(2)- -2)DDP(redrosiD latnempoleveD evisavreP o} {o(3)- noitaicossA ygolohcysP naciremA o} {o(4)- ztneiK o} {o(5)- hmsaJ o} {o(6)- nipaR o} {o(7)- llatseR o} {o(8)- gniltaW o} {o(9)- ennA o} {o(10)- ettebroC o} {o(11)- revelveS o} {o(12)- nileK o} {o(13)- nenivraJ o} {o(14)- nowK o} {o(15)- rekaB o} {o(16)- emordnyS regrepsA o} &%00114RSOG001G% شده است(ماتسون{o1o}2007،ماتسون و ویلکینز،{o2o}2008).
وجود این مشکلات در فرد مبتلا به اوتیسم وتاثیر منفی آن بر تعاملات اجتماعی وی با دنیای{o(1)- nostaM o} {o(2)- snikliW o} {o(3)- maL o} {o(4)- dlonrA&namA o} {o(5)- gniW o} {o(6)- zsotraB&ederG,relleK,xoF o} {o(7)- snagreG&,llosregnI o} {o(8)- onidroccA o} {o(9)- relleH&remoC o} {o(10)- selasoR-i?alA,sillE o} {o(11)- nnelG o} {o(12)- ziuR-selasoR o} {o(13)- noopsneerG o} {o(14)- htimsdloG o} {o(15)- rettuaS&cnalBeL o} {o(16)- ioaN o} {o(17)- otomamaY&amayokoY o} {o(18)- srehtO&ressolhcS o} {o(19)- llebpmaC o} {o(20)- ilojsioB&nostaM o} {o(21)- mlawhcS-lebeN o} {o(22)- nilK o} پیرامون،باعث شده است تا محققان توجه زیادی رابه این اختلال معطوف دارند.
برای تعیین نقطه برش آزمون،آزمون گارز در بین100 کودک و نوجوان سالم همسن با گروه اوتیسم،اجرا و تحلیل تمایز نقطه برش آزمون گارز در جامعهاصفهان«نمره 52»به دست آمد؛یعنی افرادی کهپایینتر از این نمره را در مقیاس گارز دریافت کنند،اوتیسم تشخیص داده نمیشوند این در حالی استکه در مقیاس گارز در جامعه آمریکا نقطه برش«نمره70»به دست آمده است."