خلاصه ماشینی:
نگاهی نقادانه،معمارانه و سینمایی به شهر رم؛ پس از جنگ دوم ترجمه و تألیف:سید بدر الدین احمدی{o*o} اسد اللّه غلامعلی{o**o} شهر رم پازولینی-2008 انشارات دانشگاه مینهسوتا،2007 (به تصویر صفحه مراجعه شود) چکیده {IBتوجه بهشهر،مدیریت شهری و ثبت تصاویر برای معرفی مبانی فرهنگی،هنری و اجتماعی شهرها در فیلمهای اخیر بسیار بوده است.
صحنههای خاص فیلم"جغدها و گنجشکها"در پائینترین منطقهی رم فیلمبرداری شده است؛جایی که به تازگی"استوسترادا دل سوله"(معادل ایتالیایی آن بزرگراه داخل شهر میباشد)تکمیل شده است و هنوز حال و هوای آنجا را دارد(1،3،4) (به تصویر صفحه مراجعه شود) (به تصویر صفحه مراجعه شود) به خاطر پیچیدگی آشکار فیلمسازی پازولینی و وجود این نمونهها در تاریخ تمدن،شهرنشینی و تارخ معماری،شیوه آنالیز بر این آثار در بافت تاریخی در چندین بخش جداگانه از توسعهی شهری رم در قرن 20 متمرکز میشود.
)علیرغم تضاد سیاه و سفید بسیار بالا پازولینی در سینماتوگرافی تدوین و ایجاد فضا در فیلمها،وی تا حدود زیادی شهر رم تاریخی و واقعی را بیان میکند که در فیلم برای ما نیز ارائه و معرفی شده است.
کتاب سینمایی معجزههای اقتصادی آقای آنجلورسیتو و تصویر و مدرنیته در فیلم هنری ایتالیایی،آگاهی و ذکاوت خاص ارتباط پازولینی با فضای شهری در رم را بیان میکند؛به خصوص تنشهای بین مرکز و پیرامون شهر آکاتونه که در این دوکتاب ذکرشده،مطالعهی بیشتری از پازولینی و رم است.
یکی از موارد بررسیکننده این فیلم کار پیرسورلین به نام سینماهای اروپایی و جوامع اروپایی است،سورلین فیلم دزد دوچرخه و حتی چندین فیلم نئورئالیست دیگر ایتالیا مورد توجه قرار داده و آنها را به عنوان مدارکی برای تجربه کردن شهرسازی رم در دورهی بعد از جنگ در نظر گرفته است.