چکیده:
تحریف در لغت از ریشه « حرف » به معنای کناره، جانب و اطراف یک چیز گرفته شده و تحریف چیزی، کنار زدن و کج کردن آن از جایگاه اصلی خود و به سوی دیگر بردن است.تحریف در اصطلاح قرآن شناسی دارای اقسامی از جمله :1ـ تحریف با تعویض کلمات ؛ یعنی، برداشتن کلمه ای و جایگزین کردن آن با کلمه ای دیگر. 2ـ تحریف به زیاده ؛ یعنی، افزودن کلمه یا جمله ای به آیات قرآن. 3ـ تحریف به نقیصه ؛ یعنی، ساقط شده است.دیگر اقسام تحریف عبارت است از :1ـ تحریف معنوی، 2ـ تحریف موضوعی، 3ـ تحریف در قرائت، 4ـ تحریف در لهجه و گویش.هیچ یک از اقسام فوق، به ساحت قرآن کریم راه ندارد. اساسا تحریف کتاب آسمانی، بدین معناست که این تغییرات به گونه ای انجام پذیردکه دیگر کلام الهی، به درستی شناخته نشود و از دسترس بشر خارج گردد و یا چیزی به عنوان کلام خدا شناخته شود که سخن او نیست. مصونیت قرآن از تحریف، به معنای ماندگاری متن اصلی قرآن و آشنایی با آن در میان مردم است؛ به گونه ای که هیچ گاه مسلمانان و دیگر جوامع بشری از شناخت و دسترسی به متن اصلی آن محروم نشده و کلام خدا را از غیر آن با وضوح و آشنایی کامل تمیز خواهند داد.این به معنای آن نیست که بدخواهان از تغییر و تصرّف در الفاظ قرآن، به هر شکلی ناتوان اند ؛ بلکه منظور این است که، خیانت بدخواهان به نتیجه نمی رسد و برای مسلمانان توطئه ها شناخته شده و خنثی می شود.بررسی شبهه تحریف به دلیل ارتباط با حجیّت ظواهر قرآن اهمیت دارد، بنابراین لازم است از ریشه مورد ارزیابی قرار گیرد تا صحّت و سقم روایاتی که منشاء این شبهه هستند معلوم گردد.
خلاصه ماشینی:
"از این رو آنچه در زمینه تحریف گفته اند که فلان کلمه یا فلان جمله، از قران بوده، چون با نقل آحاد روایت شده قابل قبول نیست و طبق اصل « لزوم تواتر قرآن » مردود شمرده می شود و این اصل یکی از مسائل ضروری اسلام و مورد اتفاق علماست و اساسا خبر واحد در مسائل اصولی و کلامی فاقد اعتبار است و صرفا در مسائل فرعی و عملی اعتبار دارد» 3 ( 1ـ طور / 34 2ـ آل عمران/85 و احزاب / 40 1ـ معرفت، محمد هادی، تاریخ قرآن، ص 159.
2 در نتیجه امام (علیه السلام )تقریر فرمود که در قرآن هرگز نامی از علی و خاندان او برده نشده است؛ زیرا این وظیفه پیغمبر بوده تا مانند بیان رکعات و شرایط نماز، آن را نیز بیان کند؛ لذا هرگونه روایت ضعیف السند که حاکی از بودن اسم علی (ع) و خاندان او در قرآن و سپس ساقط شدن آنها از قرآن است، طبق این روایت مردود شناخته شده است.
پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) آخرین پیامبر و ختم نبوت هستند پس باید معجزة ایشان که قرآن است نیز کاملا عاری از هرگونه نقص و خلل باشد و برای عموم مردم و در همة اعصار و مکانها مورد استفاده و بهره گیری باشد، چرا که اگر در معجزة پیامبر ختم نبوت، نقصی وجود می داشت و یا تحریفی رخ می داد آن را از حالت معجزه بودن خارج می ساخت و نیازمند این بود که پیامبری بعد از پیامبر اکرم (ص) بیاید تا معجزة کاملتری ارائه دهد."