چکیده:
رتبه بندی دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی به منظور نشان دادن جایگاه رقابتی آنها در تمامی حوزه ها و یا در موضوع های خاص به وجود آمده است. اولین رتبه بندی بین المللی دانشگاه ها در سال 2003، توسط دانشگاه شانگهای جیاتانگ چین و به منظور بررسی وضعیت دانشگاه های این کشور در مقایسه با دانشگاه های فعال در سطح بین المللی منتشر شد. با توجه به استقبال گسترده از نتایج حاصل از این رتبه بندی، در سال های بعد سازمان های مختلف با اهداف متعددی نسبت به انتشار لیست های دسته بندی شده از دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی اقدام کردند. نتایج رتبه بندی دانشگاه ها علاوه بر کمک به دانشجویان در زمینه انتخاب مرکز آموزشی مناسب، برای ذی نفعان خارج از دانشگاه نیز مزایای زیادی دارد که از آن جمله می توان به تسهیل فرایند استخدام نیروی کار توسط سازمان های استخدام کننده اشاره کرد. همچنین رتبه بندی دانشگاه ها باعث ارتقاء کیفیت آموزش عالی و پژوهش، بهبود وضعیت تولید، گردآوری و پردازش اطلاعات در نظام آموزش عالی می شود. بررسی ها نشان می دهد نظام های بین المللی رتبه بندی دانشگاه ها از لحاظ تمرکز، شیوه جمع آوری داده ها، قلمرو زمانی و نحوه ارائه نتایج با همدیگر متفاوت هستند. هدف مقاله حاضر معرفی متدولوژی نظام های معتبر رتبه بندی و مقایسه تطبیقی آنها با بهره گیری از معیارهای ذکر شده است.
خلاصه ماشینی:
جدول5 : لیست 10 دانشگاه برتر در سال 2011 براساس نظام رتبهبندی تایمز دانشگاه کشور نمره کلی رتبه جهانی مؤسسه فناوری کالیفرنیا آمریکا 8/94 1 دانشگاه هاروارد آمریکا 9/93 2 دانشگاه استنفورد آمریکا 9/93 2 دانشگاه آکسفورد آمریکا 6/93 4 دانشگاه پرینستون انگلیس 9/92 5 دانشگاه کمبریج آمریکا 4/92 6 مؤسه فناوری ماساچوست آمریکا 3/92 7 امپریال کالج لندن آمریکا 7/90 8 دانشگاه شیکاگو آمریکا 2/90 9 دانشگاه کالیفرنیا (برکلی) انگلیس 8/89 10 6- نظام رتبهبندی عملکرد مقالههای علمی دانشگاههای جهان 7 پیرو تلاشهایی که در کشورهای مختلف برای ارزیابی و رتبهبندی دانشگاههای جهان صورت میگرفت، شورای ارزیابی و ارتقای آموزش عالی تایوان 8 نیز از سال 2007، به بعد بطور سالانه اقدام به ارزیابی و رتبهبندی دانشگاههای جهان کرد (در ادامه از کلمه اختصار HEEACT به جای عنوان کامل این نظام رتبهبندی استفاده میشود).
مقایسه - subjective measures - Teaching – the learning environment - Industry income – innovation - Citations – research influence - Research – volume, income and reputation - International outlook – staff, students and research - Performance Rankings of Scientific Papers for World Universities -The Taiwan Higher Education Accreditation and Evaluation Council (HEEACT) - Research productivity - Research impact - Research excellence - Essential Science Indicators رتبهبندی به صورت جداول توصیفی تعداد دانشگاههای هر منطقه جغرافیایی و یا کشور ارائه میگردد که در فهرست500 دانشگاه برتر جهان قرار دارند.