چکیده:
دراین نوشتار مشارکت انتخاباتی درایران بر حسب استانهای کشور در دوره نهم انتخابات ریاست جمهوری مورد تحلیل قرار گرفته است. مساله مقاله آن است که میزان مشارکت انتخاباتی در نهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری برحسب استانهای کشور تفاوت پذیری پرابلماتیک دارد و تغییرات آن تابع یک الگوی منظم نیست. پس از اثبات این مساله درمقام یافتن راه حل تئوریک مساله، بحث نظری این نوشتاررا بررویکردهای تئوریک دایاموند، لیپست و هانتینگتون استوار ساخته، رابطه مساله را با نظریه مناسب تابع نظم منطقی کرده ایم. درادامه با الهام از نظریه های موجود، دستگاه نظری متناسب با مساله مقاله فرموله شده است. درسطح تبیین تئوریک استدلال شده است که میان مشارکت انتخاباتی و توسعه آموزشی هم تغییری وجود دارد؛ به گونه ای که هرچه میزان توسعه آموزشی بیشتر باشد، میزان مشارکت انتخاباتی نیز بیشتر می شود. این استدلال از طریق روش تحلیل رگرسیون مورد داوری تجربی قرارگرفته است. شواهد موجود دلالت برآن دارد که میان مشارکت انتخاباتی و توسعه آموزشی به اندازه 69درصد هم تغییری وجود دارد.
خلاصه ماشینی:
"توسعه آموزشی و مشارکت انتخاباتی:مطالعه موردی انتخاباتدوره نهم ریاستجمهوری ایران دکتر علی ساعی{o1o}تاریخ دریافت:87/9/15تاریخ پذیرش 88/2/6 چکیده {IBدر این نوشتار،مشارکت انتخاباتی در ایران بر حسب استانهای کشور و در دوره نهمانتخابات ریاستجمهوری مورد تحلیل قرار گرفته است.
o} از این که چه کسی انتخاب شده است،به این صورت قابل طرح است که در مرحله دومانتخابات ریاست جمهوری ایران که 37959253 نفر مشارکت کننده{o1o}وجود داشته است،میزان مشارکت انتخاباتی بر حسب استانهای کشور تفاوتپذیری پرابلماتیک دارد وتغییرات آن تابع یک الگوی منظم{o2o}نیست.
در اثبات این مساله میتوان شواهد زیر را اقامهکرد: میانگین مشارکت انتخاباتی در انتخابات ریاستجمهوری دوره نهم معادل 61/40 باانحراف استاندارد 11/27604 و دامنه تغییرات 52/90 است.
o} {o(2)- ytiralugeR o} میزان تغییرات مشارکت انتخاباتی در نهمین دوره انتخابات ریاستجمهوری ایران چگونهقابل تبیین است؟ در پاسخ به این سوال و در مقام حل مساله دو نوع استدلال اقامه کردهایم:استدلالنظری و استدلال تجربی.
در اینجا بر مبنای تبیینقیاسی-قانونی{o3o}میتوان علت وقوع واقعه مورد نظر را بر طبق قواعد منطقی از این قانونکلی استنتاج کرد بنابراین فرضیه مقاله به این صورت قابل طرح است: {o(1)- gnitcurtsnoC o} {o(2)-منظور ما از تبیین تئوریک،حل مساله به شیوه استدلال عقلانی استo} {o(3)-بر اساس این استدلال،واقعه مورد مطالعه )e( نمونهای از الگوهای کلی یا حادثه عام )E( محسوب میشود.
شاخص توسعه آموزشی{o1o}از طریق میانگین حسابی محاسبه شده است: /2(میزان قشرهای اجتماعی جدید+نرخ باسوادی)-شاخص توسعه آموزشی واحدهای تحلیل،استانهای کشور و دوره نهم انتخابات ریاست جمهوری است.
در باب دلالتهای عملی مقاله میتوان گفت یافتههای تجربی بیانگر آن است کهافزایش میزان باسوادی و ظهور و افزایش قشرهای اجتماعی جدید با مشارکت انتخاباتی،هم تغییری مثبت دارند."