چکیده:
این پژوهش باهدف بررسی نگرش مردم به تعاون و شرکت های تعاونی در ایران انجام شده است. روش تحقیق آن پیمایش و شیوه نمونه گیری، در انتخاب استان ها وشهرستان ها، تصادفی ساده و در انتخاب پاسخگویان سهمیه ای و متناسب با گروه های شغلی بوده است. حجم نمونه مقتضی براساس فرمول کوکران 1550 نفر محاسبه شده است. کنکاش در ویژگی های جامعه آماری بر اساس پرسشنامه طراحی شده دارای روایی، منجربه نتایج متعددی شده که برخی از آنها عبارتند از: در کل میزان آگاهی بیشتر پاسخگویان از برنامه ها و عملکرد تعاونی و میزان مشارکت بیشتر آنها در حد متوسط روبه پایین بوده است. بیشتر پاسخگویان دارای نگرش مثبت به تعاون و تعاونی ها می باشند. میانگین فردگرایی افراد پایین تر از حد متوسط طیف، میانگین تقدیرگرایی بیشتراز حد متوسط طیف، میانگین آینده نگری کمتر از حد متوسط طیف و میانگین نوگرایی پاسخگویان کمتر از حد متوسط طیف می باشد. در کل، میانگین نمره پاسخگویان به سوالات سرمایه اجتماعی، پایین تر از حد متوسط طیف است. نگرش زنان و مردان به تعاون و تعاونی ها تفاوت معناداری ندارد. با افزایش سن پاسخگویان شاهد افزایش میزان نگرش مثبت به تعاون می باشیم. متاهلین نسبت به مجردان نگرش مثبت تری به تعاون و تعاونی دارند. افراد ساکن در شهرها نسبت به ساکنان روستایی، دارای نگرش مثبت تری به تعاون هستند. با افزایش فردگرایی در افراد، نگرش مثبت آنان نسبت به تعاون کاهش می یابد. بین سایر ویژگی های شخصیتی همانند تقدیرگرایی، آینده نگری و نوگرایی با نگرش به تعاون رابطه معنادار دیده نمی شود. میزان سرمایه اجتماعی افراد دارای رابطه مستقیم و معنادار با نگرش مثبت به تعاونی است و این رابطه در مشارکت اجتماعی بیشتر از اعتماد، دیده می شود. در مجموع براساس رگرسیون چندمتغیره، دو متغیر فردگرایی و سرمایه اجتماعی، 27 درصد از تغییرات نگرشی پاسخگویان به تعاونی را تبیین می کنند. اثر فردگرایی بر نحوه نگرش به تعاونی منفی و برابر 25- درصد و اثر سرمایه اجتماعی 15 درصد است. بنابراین میزان فردگرایی اثر منفی و غیرمستقیم و سپس سرمایه اجتماعی اثرمستقیم و معنا دار به نگرش مثبت درباره تعاون و تعاونی در مدل رگرسیونی دارند.
The present study aimed at examining Iranians’ attitudes towards cooperation and cooperatives. It was a survey research and the sampling method was simple random sampling for the selection of provinces and cities and quota sampling for the selection of respondents based on their job categories. The sample volume size was determined using Cochran 1550 formula. The characteristics of the statistical population were analyzed based on questionnaires of a required validity. The results indicated that generally، the level of knowledge of respondents was lower than average. The majority of respondents had a positive attitude towards cooperation and cooperatives. The mean of respondents’ individualism was less than average; the mean of fatalism was more than average; the mean of foresight was less been less than average; and the mean of novelty was less than average among them. The respondents’ mean score in answering social capital questions was less than average. There is no significant difference between men and women attitudes towards cooperation and cooperatives. The older the respondents were، the more positive their attitudes towards cooperation and cooperatives became. Married people have a more positive attitude towards cooperation and cooperatives. Urban people had a more positive attitude towards cooperation and cooperatives as compared to rural people. The more individualistic people were، the less positive their attitude towards cooperation would be. There is no significant relationship between other personality traits، such as fatalism، foresight and novelty، and their attitude towards cooperation. There is a direct and significant relationship between the level of people’s social capital and their positive attitude towards cooperation. This relationship is more noticeable in social participation as compared to trust. The multivariable regression showed that the two variables of individualism and social capital explained 27% of changes in respondents’ attitudes. The effect of individualism on the attitude towards cooperation was - 25% and that of social capital was 15%. Therefore، according to the regression model، the degree of individualism has a negative and indirect effect and the degree of social capital has a direct and significant effect on having positive attitude towards cooperation and cooperatives.
خلاصه ماشینی:
"ماده اولبخش تعاونی،اهداف هفتگانه زیر را برای بخش تعاون تعیین کرد: ایجاد و تأمین شرایط و امکانات کار برای همه به منظور رسیدن به اشتغالکامل قرار دادن وسایل کار در اختیار کسانی که قادر به کارند ولی وسایل کار ندارند پیشگیری از تمرکز و تداول ثروت در دست افراد و گروههای خاص جهتتحقق عدالت اجتماعی جلوگیری از کارفرمای مطلق شدن دولت قرار گرفتن مدیریت و سرمایه و منافع حاصله در اختیار نیروی کار پیشگیری از انحصار،احتکار و تورم اضرار به غیر توسعه و تحکیم مشارکت عمومی بین همه مردم و در ماده دوم آمده است:«شرکتهایی که با رعایت مقررات قانونی،تشکیل و بهثبت برسند،تعاونی شناخته میشوند»(طالب،1379:20).
با توجه به مطالب مطرح شده در خصوص عناصر و مؤلفههای سرمایه اجتماعی،اگر تعاون به عنوان یک بخش و یا نظام در نظر گرفته شود،سرمایه اجتماعی مهمترینجزء این بخش و نظام است و سایر سرمایههای مورد نیاز برای تعاونیها در درجهاهمیت بعدی قرار دارند.
با توجه به مباحث قبل میتوان فرضیات تحقیق را چنینبرشمرد: -بین سرمایه اجتماعی افراد(اعتماد اجتماعی،اعتماد به نهادها و مشارکتاجتماعی)و نگرش آنها نسبت به تعاون و تعاونی رابطه مستقیم وجود دارد.
-رابطه بین پایگاه اقتصادی و اجتماعی پاسخگویان و نگرش آنان نسبت به تعاون (به تصویر صفحه مراجعه شود) براساس بر اطلاعات جدول 11،اگرچه بین پایگاه اقتصادی-اجتماعیپاسخگویان و نگرش به تعاون رابطه مستقیم و مثبت وجود دارد و برآن اساس هرچهپایگاه بالاتر است،نگرش به تعاون نیز مثبتتر است،اما شدت این رابطه بسیار کماست )860/0:or،000/0:gis( ."