چکیده:
این پژوهش با هدف ساخت و اعتباریابی مقدماتی پرسشنامههای باور به جهان آخرت و باور به جهان آخرت عادلانة اسلامی اجرا شد. جامعة آماری شامل دانشجویان رشتة روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی خوراسگان (اصفهان) بودند که از بین آنها 267 نفر با روش نمونهگیری دسترسپذیر انتخاب شدند و به پرسشنامههای باور به جهان آخرت اسلامی، باور به جهان آخرت عادلانة اسلامی، باور به دنیای عادلانه برای دیگران و اخلاق کاری اسلامی پاسخ دادند. نتایج تحلیل همبستگی نشان داد باور به جهان آخرت اسلامی و باور به جهان آخرت عادلانة اسلامی، با باور به دنیای عادلانه برای دیگران دارای رابطه معناداری نیست (P>0/05) اما با اخلاق کاری اسلامی در تمامی ابعاد دارای رابطة معناداری هستند (P>0/01) نتایج تحلیل رگرسیون نیز نشان داد که از بین باور به جهان آخرت اسلامی و باور به جهان آخرت عادلانة اسلامی، باور به جهان آخرت عادلانة اسلامی دارای توان پیشبین معنادار برای باور به دنیای عادلانه برای دیگران و ابعاد اخلاق کاری اسلامی است.
The present paper aims at providing an introductory idea about designing and validating questionnaires about belief in hereafter and belief in just Islamic hereafter. The statistic population includes 267 students of psychology in Azad Islamic University Khorāsgān (Isfahan). The students who were selected by available sampling responded to questionnaires about the belief in Islamic hereafter، belief in just Islamic hereafter، belief in a just world for others and Islamic morality of work. The result of the correlation analysis showed that the belief in Islamic hereafter and just Islamic hereafter has no significant relationship with the belief in a just world for others (p>0.05)، but it has a significant relationship with Islamic morality of work in every aspects (p<0.0). The result of regression analysis showed that the belief in just Islamic hereafter is more significantly predictive than the belief in Islamic hereafter and belief in just Islamic hereafter for the belief in a just world for others and the various aspects of Islamic morality of work.
خلاصه ماشینی:
"دلیل اینکه باور به جهان آخرت عادلانة اسلامی قادر به پیشبینی باور به دنیای عادلانه برای دیگران بود، شاید این باشد که در دین مبین اسلام بسیار بر نوعدوستی و خدمت به دیگر بندگان خدا تأکید شده است.
محسن گلپرور و حمیدرضا عریضی، «اعتباریابی همزمان پرسشنامههای باورهای دنیای عادلانه» در پژوهشی علوم انسانی دانشگاه اصفهان، ش25، ص 193-212؛ محسن گلپرور و سارا جوادی، «الگوی ارتباطی بین باورهای دنیای عادلانه برای خود و دیگران با شاخصهای بهداشت روانی: الگوی معادلات ساختاری»، اصول بهداشت روانی، ش 31 و 32، ص 109-122؛ محسن گلپرور، «ساختار عاملی پرسشنامه رابین و پپلاو در ایران: تمایزی بر باورهای دنیای عادلانه و ناعادلانه»، اندیشه و رفتار در روانشناسی بالینی، ش 18، ص 7-20؛ محسن گلپرور و زهرا جوادیان، «تمایزات شناختی در باور به دنیای عادلانه در زنان و مردان»، مطالعات راهبردی زنان، ش 50، ص 125-152.
شیخ صدوق، معانی الاخبار، ج 2، ص 199؛ محمد محمدی ریشهری، میزان الحکمه، ج 1، ص 59؛ شیخ مفید، الارشاد، ج 1، ص 332؛ سیدمحمدحسین طباطبایی، «اصالت وجود و هدف حیات» در مجموعه مقالات و پرسشها و پاسخها، ج 2، ص 130؛ محسن گلپرور، «ساختار عاملی پرسشنامه رابین و پپلاو در ایران: تمایزی بر باورهای دنیای عادلانه و ناعادلانه»، اندیشه و رفتار در روانشناسی بالینی، ش 18، ص 7-20؛ محسن گل پرور و زهرا جوادیان، «رابطه باور به دنیای عادلانه و ناعادلانه با عشق به پول» در پژوهشنامه اخلاق، ش 10، ص 67-86؛ محسن گلپرور و زهرا جوادیان، «تمایزات شناختی در باور به دنیای عادلانه در زنان و مردان» در مطالعات راهبردی زنان، ش 50، ص 125–152؛ ناصر مکارم شیرازی و دیگران، پیام قرآن، ج 5، ص 17."