چکیده:
مجموعه ورام یکی از منابع معتبر در میان شیعه و سنی در زمینه آیات و احادیث و اخبار، متعلق به شیخ ابوالحسین ورام بن ابی فراس بن حمدان مالکی نخعی، فقیه و محدث امامی قرن ششم و آغاز قرن هفتم است. این اثر مشتمل بر دو جزء است. جزء اول، گزیده ای از احیاء علوم الدین غزالی است شامل مواعظی در اخلاق عملی همچون سفارش به زهد و تهذیب اخلاق، بر شمردن صفات رذیله و شیوه های درمان آن ها، ذکر فضائل و راه کسب آن ها، مطالبی درباره آداب معاشرت و دیگر جزئیات زندگی، فصول متعددی درباره مرگ و حیات اخروی و وصف قیامت. در جزء دوم نیز همین مضامین تکرار شده است. ملا محمد رفیع الدین واعظ قزوینی یکی از شاعران، فضلا و ادیبان قرن یازدهم هجری است که اثری معروف به نام «ابواب الجنان» از خود به جا گذاشته است. باب اول (مجلد) این اثر، دربردارنده چهارده مجلس از مجالس وعظ است که نویسنده در آغاز هر مجلس با بیانی ادبی و با استفاده از انواع آرایه های بلاغی به ذم یکی از صفات پست انسانی می پردازد سپس متناسب با موضوع طرح شده آیاتی از قرآن کریم را بیان کرده، ذیل هر آیه با شیوه ادبی خود به تفسیر آیات می پردازد و احادیث مورد نظر را از کتبی چون: مجموعه ورام، ارشادالقلوب، کنزاللطایف، زهره الریاض، امالی ابن بابویه، عده الداعی، امالی شیخ طوسی، امالی شیخ صدوق و نهج البلاغه طرح می کند. نکته قابل توجه اینکه ملا واعظ از تنبیه الخاطر و نزهه الناظر معروف به مجموعه ورام بیشترین بهره را برده است. از آنجا که موضوع مجالس هشتم و نهم ابواب الجنان، کبر و عجب و ریا و سمعه است، نگارندگان در این مقاله برآنند تا ضمن تبیین راهکارهای ملا واعظ برای غلبه بر این صفات، تاثیرپذیری ابواب الجنان را در این زمینه ها از مجموعه ورام تحلیل کنند.
خلاصه ماشینی:
باب اول (مجلد) این اثر، دربردارنده چهارده مجلس از مجالس وعظ است که نویسنده در آغاز هر مجلس با بیانی ادبی و با استفاده از انواع آرایه های بلاغی به ذم یکی از صفات پست انسانی میپردازد سپس متناسب با موضوع طرح شده آیاتی از قرآن کریم را بیان کرده، ذیل هر آیه با شیوة ادبی خود به تفسیر آیات میپردازد و احادیث مورد نظر را از کتبی چون: مجموعة ورام، ارشادالقلوب، کنزاللطایف، زهرة الریاض، امالی ابن بابویه، عدة الداعی، امالی شیخ طوسی، امالی شیخ صدوق * تاریخ دریافت: 28/02/1392 تاریخ پذیرش: 28/03/1392- نویسنده مسئول:دانشیار گروه ادبیات فارسی دانشگاه یزد reza_najjarian@yahoo.
آنچه واعظ در ادامة حدیث به عنوان تفسیر با تشبیهات زیبا و ادبی بیان میکند با تأثیرپذیری از حدیثی است که وی از مجموعة ورام آن را خوانده است: حسن [حسن بصری] گوید: عجب از فرزند آدم است که هر روز دو بار با دست خود، فضولاتش را می شوید، با این حال گردنکشی میکند و با پروردگار آسمانها در ستیز است، در حالی که خداوند فرموده است: «و فی أنفسکم أفلا تبصرون؟ (ذاریات: 51: 21) در خودتان آیا نمیبینید؟»(ابن ابی فراس، ج1، 1369، ص369) حدیث2: از پیامبر (ص) درخبر است که: «لایدخل الجنة من کان فی قلبه مثقال حبة من خردل من الکبر» یعنی داخل بهشت نمیشود کسی که بوده باشد در دل او به وزن یک دانة خردل از کبر.
راه های درمان ریا از واعظ قزوینی و ابن ابی فراس ملا واعظ در مجالس خود مطابق مجموعة ورام پیش رفته و عینا از احادیث این کتاب بهره برده است.