چکیده:
این پژوهش با هدف تبیین راهکارهای پیشگیری از آسیب های اجتماعی به بررسی اثر بخشی آموزش مهارت های زندگی بر ویژگی های شخصیتی نوجوانان دارای آسیب های اجتماعی پرداخته است . بدین منظور از نمونه های در دسترس ( مراجعه کنندگان به مراکز مشاوره شهر شیراز ) والدین 40 تن از نوجوانان و جوانان گروه سنی 15 تا 19 سال که دست کم دارای سابقه ی 2 بار اقدام به خودکشی یا شش ماه وابستگی به مواد مخدر و یا حداقل تجربه 2 بار فرار از منزل را داشته اند ٬ انتخاب شدند . ابزار مورد استفاده ٬ مقیاس خودکشی بک ٬ تست خود پنداره ی بک و پرسشنامه ی محقق ساخته سنجش فکر فرار و اعتیاد با اعتبار محاسبه شده ( 71٪ ) از روش دو نیمه کردن و روایی محتوایی می باشد که در مورد نوجوانان اجرا شد . طرح پژوهشی پیش آزمون – پس آزمون با یک گروه کنترل است . پس از اجرای پیش آزمون ٬ والدین و نوجوانان آنان در گروههای آزمایش و کنترل به گونه ی تصادفی قرار گرفتند وآموزش مهارت های زندگی مشتمل بر مهارت رویارویی ٬ حل مسئله و تصمیم گیری ٬ مهارت ارتباطی و خودآگاهی به مدت 4 ماه به صورت 1 جلسه ی 90 دقیقه ای در هفته برای والدین و نوجوانان گروه آزمایش اجرا شد و در گروه کنترل تنها نوجوانان مورد آموزش قرار گرفتند و پس از اتمام آموزش ٬ نوجوانان بار دیگر با ابزارهای پژوهش مورد ارزیابی قرار گرفتند . تجزیه و تحلیل نتایج نشان داد که آموزش مهارت های مورد نظر باعث کاهش افکار خودکشی گرایانه در نوجوانان دارای سابقه ی خودکشی می شود ، اما در کاهش افکار فرار در نوجوانان دارای تجربه ی فرار موثر نمی باشد و همچنین آموزش مهارت های مورد نظر بر کاهش خود پنداره ی منفی در سه گروه نوجوان مورد نظر موثر بود .
خلاصه ماشینی:
"Life skills - Social pathology - Suicide - Substance use - Escape - Copying skills - Problem solving & Make decision کلید واژه ها : مقدمه خانواده کوچکترین واحد اجتماعی و با این حال بزرگ ترین و تاثیرگذارترین واحد تربیتی درجوامع بشمار می آید ، به گونه ای که این نهاد می تواند منشاء تحولات عظیم فردی ، اجتماعی و رشد ارزش های انسانی در میان اعضای آن باشد ، اما متاسفانه امروزه نسبت به گذشته به این نهاد کوچک اجتماعی بهایی کمتر داده شده و در نتیجه جایگاه ارزشمند و حیاتی این نهاد مقدس ، در میان نسل جوان نیز رنگ باخته است .
بحث و نتیجه گیری روی هم رفته ، نتایج این پژوهش نشان داد که آموزش مهارت های زندگی تاثیری مثبت بر ویژگی های شخصیتی نوجوانان اقدام کننده به خودکشی ، اعتیاد و فرار یا به بیان دیگر نوجوانان مبتلا به آسیب های اجتماعی دارد .
فقر ، بی سرپرستی دائم و موقت ، بیکاری ، کاهش مسئولیت پذیری 3 در زندگی ، کمرنگ شدن ارزش های ملی و مذهبی ، اعتیاد ، طلاق ، ناکافی بودن مهارت ها و آگاهی های خانواده - Linehan , M - Rad Joiens & Rejeeb - Responsibility برای رویارویی با آسیب ها و عدم وجود نظام کارآمد اجتماعی برای حمایت از این نهاد ، از جمله خطرهایی است که در جامعه ی امروز ، خانواده های ایرانی را نشانه گرفته است ."