چکیده:
بدون تردید یکی از چالشهای پیش روی زبانآموزان زبان خارجی، یادگیری واژگان آن زبان است. یکی از راهحلهای برخورد با این چالش، کمک به فراگیران به منظور مستقل شدن در فرایند یاد گیری واژگان است. یقینا نیل به این هدف از طریق آموزش زبانآموزان در جهت به کار بردن هر چه موثرتر راهبردهای یادگیری واژگان میسر میشود. هدف اصلی مقاله حاضر پیشنهاد یک چارچوب کلی برای آموزش راهکارهای یادگیری واژگان به زبانآموزان در محیط کلاس میباشد. در این راستا، در ابتدا این مقاله به تعریف راهکارهای یادگیری واژگان پرداخته و سپس طبقهبندیهای مربوطه را مفصلا توضیح میدهد. در بخش بعدی، مدلی برای آموزش واژگان شامل پنج مرحلة آمادهسازی، ارائه، تمرین، ارزیابی، و بسط جهت اجرا در کلاس ارائه میگردد. در بخش پایانی مقاله به برخی ملاحظات مهم که باید مدرسین به آنها توجه داشته باشند اشاره میکند.خواندن متن و درک مطلب یکی از بخشهای عمده در تدریس زبان خارجی است که طی سالها نظریات مختلفی در ارتباط با آن داده شده و روشهای گوناگونی برای تدریس آن پیشنهاد شده است. هدف مدرس زبان خارجه به عنوان تسهیلکنندة فرایند یادگیری باید ایجاد زمینه برای درک بهتر و راحتتر متن باشد. در این راستا بهنظر میرسد که استفاده از تصویر باعث سهولت در فرایند درک متن میشود. بر این اساس، هدف این تحقیق مشاهدة تاثیر تصاویر و نحوة ارائه آنها از لحاظ زمانی بر درک مطلب در دانشآموزان دبیرستانی است. بدین منظور ۱۹۵ دانشآموز از میان دانشآموزان سال اول دبیرستانهای تیران و کاروان در آزمون زبان عمومی استاندارد شرکت کردند. از میان آنها دانشآموزانی با نمرات یک انحراف معیار اختلاف نسبت به میانگین انتخاب شدند. صد نفر دانشآموز انتخاب شده بهصورت تصادفی به پنج گروه بیست نفره تقسیم شدند. هر کدام از این گروهها میبایست در یک دورة ده جلسهای، که چهار هفته به طول انجامید، شرکت میکردند. در هر جلسه، گروههای مختلف متنی را دریافت میکردند. (به جز جلسة آخر که دو متن دریافت کردند.) مدرس در آغاز، خلاصهای از متن را بهصورت شفاهی ارائه میداد. سپس دانشآموزان متن موردنظر را میخواندند و به سوالات مربوط به آن پاسخ میدادند. البته هر کدام از گروهها متن را به شکلی متفاوت دریافت میکردند: ۱. گروه کنترل متنهایی بدون تصویر، ۲. گروه اول متنهایی همراه با تصاویر رنگی ارائه شده در مرحلة پیش مطالعه، ۳. گروه دوم متنهایی با تصاویر سیاه سفید ارائه شده در مرحلة پیش مطالعه، ۴. گروه سوم متنهایی با تصاویر رنگی در حین مطالعه (داخل متن)، و ۵. گروه چهار متنهایی با تصاویر سیاه سفید در حین خواندن (داخل متن) دریافت کردند. نتایج بهدست آمده نشان داد که گروه اول بالاترین میانگین را کسب کرده است. بعد از آن گروه سوم، سپس گروه دوم و سرانجام گروه چهارم به ترتیب میانگین بالایی بهدست آوردند. این نتایج حاکی از تاثیر بسزای تصاویر و بهویژه تصاویر رنگی در تدریس متن است. علاوه بر این، نتایج نشان داد که استفاده از تصاویر در مرحلة پیش مطالعه باعث برانگیختگی دانش پیشزمینه و ایجاد انگیزة بیشتر در دانشآموزان میشود.
خلاصه ماشینی:
The following combinations of the above conditions form the six major licenses2 of Creative Commons, all created within the boundaries of copyright (“About the licenses,” 2012): Attribution (CC BY)3 Attribution-ShareAlike (CC BY-SA)4 Attribution-NoDerivs (CC BY-ND)5 Attribution-NonCommercial (CC BY-NC)6 Attribution-NonCommercial-ShareAlike (CC BY-NC-SA)7 Attribution-NonCommercial-NoDerivs (CC BY-NC-ND)8 The sad truth is that while the Internet can be an extremely useful learning/teaching tool, it is also prone to abuse by all kinds of depraved people, and therefore even adults need to be wary about becoming friends and sharing personal information with just anyone on the Net It is worth mentioning that except for the CC0 Public Domain Dedication, the rest of the Creative Commons licenses are not compatible with the GNU General Public License (a widely-used free software license) and do not deal with the issue of software source code, and are therefore not recommended for use with software.
Key Words: appropriate online behavior, plagiarism, copyright, copyleft, Creative Commons licenses, safety and privacy on the Net The 3-day workshop-seminar on English Language Curriculum and Teacher Learning and Professional Development in May 2012 sponsored and organized by the Iranian Curriculum Studies Association (ICSA), Organization for Educational Research and Planning (OERP), and Tarbiat Modares University (TMU- University for Instructors Education) was among the most significant measures ever taken by the MOE-related (Ministry Of Education) organizations in Iran.
” (Oxford,1990: 8), VLSs constitute knowledge about what students do to find out the meaning of new words, retain them in long-term memory, recall them when needed in comprehension, and use them in language production (Catalan 2003, Ruutmets, 2005).