چکیده:
در دهه کنونی و در محیط بازرگانی پر رقابت، هر سازمانی که بخواهد به موفقیت کامل دست یابد ابتدا باید یک نکته اساسی را در نظر داشته باشد؛ موفقیت در بازار امروز کاملا به «یادگیری فردی و سازمانی» بستگی دارد. سازمانها، یادگیری را ابزاری می دانند که به کمک آن عملکرد خود را بالا ببرند و خود را بهتر با تغییرات محیطی وفق دهند. هدف این مقاله نیز ارزیابی میزان یادگیری سازمانی منطقه 8 عملیات انتقال گاز می باشد. جامعه آماری تحقیق حاضر کارکنان و مدیران منطقه 8 عملیات انتقال گاز به تعداد 350 نفر می باشد که از این تعداد 33 نفر از مدیران و 185 نفر از کارکنان به عنوان نمونه انتخاب شدند. در این تحقیق روش پژوهش از نوع پیمایشی و ابزار پژوهش پرسشنامه استاندارد ویژگی های سازمان های یادگیرنده، ویک و لئون می باشد که در بین مدیران و کارکنان اجرا شده است. برای تجزیه و تحلیل سوالات پژوهش از آمار توصیفی و آمار استنباطی استفاده گردیده است. یافته های پژوهش نشان دهنده اختلاف بین وضعیت موجود و وضعیت مطلوب یادگیری سازمانی در منطقه 8 عملیات انتقال گاز می باشد. به همین دلیل بیشترین فرصت یادگیری سازمانی برای این شرکت؛ مربوط به بعد «رهبری با بینش» با امتیاز 13/21 است. پس از آن به ترتیب در ابعاد کسب و نشر اطلاعات با امتیاز 25/20، خلاقیت با امتیاز 23/20، اجرا(عملگرایی) با امتیاز 07/19، و برنامه ریزی / ارزیابی با امتیاز 02/13، فرصت های یادگیری سازمانی نهفته است.
خلاصه ماشینی:
آرمسترانگ نیز برای افزایش یادگیری سازمانی روش های زیر را مطرح می کند: __________________________________________________________ 1- Jacobus & lazenby 2- Garvin 3- Agarwal 4- Nunnally ١.
آیا بین بعد «برنامه ریزی / ارزیابی » یادگیری سازمانی در وضع موجود و مطلوب منطقه ٨ عملیات انتقال گاز، تفاوت معنی داری وجود دارد؟ ٣.
آیا بین بعد «اجرا» یادگیری سازمانی در وضع موجود و مطلوب منطقه ٨ عملیات انتقال گاز، تفاوت معنی داری وجود دارد؟ فرضیه های پژوهش ١.
بین بعد «رهبری با بینش » یادگیری سازمانی در وضعیت موجود و وضعیت مطلوب منطقه ٨ عملیات انتقال گاز، تفاوت معنی داری وجود دارد.
٤. بین بعد «کسب و نشر اطلاعات » یادگیری سازمانی در وضعیت موجود و وضعیت مطلوب منطقه ٨ عملیات انتقال گاز، تفاوت معنی داری وجود دارد.
٥. بین بعد«برنامه ریزی / ارزیابی » یادگیری سازمانی در وضعیت موجود و وضعیت مطلوب منطقه ٨ عملیات انتقال گاز، تفاوت معنی داری وجود دارد.
٣. خلاقیت : با توجه به اینکه در ارزیابی یادگیری سازمانی منطقه ٨ عملیات انتقال گاز بین وضعیت موجود و وضعیت مطلوب در بعد خلاقیت اختلاف وجود دارد، لذا پیشنهاد می گردد که برای مدیران و کارکنان کارگاه های آموزش خلاقیت برگزار شده و کانون های تفکر ایجاد شود.
٤. کسب و نشر اطلاعات : با توجه به اینکه در ارزیابی یادگیری سازمانی منطقه ٨ عملیات انتقال گاز بین وضعیت موجود و وضعیت مطلوب در بعد کسب و نشر اطلاعات اختلاف وجود دارد، لذا پیشنهاد می گردد که برای مدیران و کارکنان شرکت دوره های آموزشی فناوری اطلاعات و اینترنت برگزار شود.