چکیده:
تابلوهای پیام متغیر(vms) از زمره تجهیزات کنترل ترافیک هستند که به منظور ارائه اطلاعات به رانندگان، در طول مسیر مورد استفاده قرار می گیرند. این تابلوها به صورت های متفاوتی نصب می گردند. در طریقه نصب دروازه ای، تابلو به وسیله پایه هایی که در دو طرف جاده واقع شده است، به صورت کاملا حمایت شده برروی مسیر سواره رو قرار می گیرد . درحالتی دیگر، تابلو به واسطه پایه ای در قسمت شانه راه نصب می شود ؛ در شیوه سوم تابلو با حمایت پایه ای که در شانه تعبیه گردیده به صورت طره ای برروی مسیر سواره رو تعبیه می شود . اطلاعات نمایش داده شده برروی تابلوهای پیام رسان متغیر که به صورت پویا عمل می کنند، از طریق مرکز کنترل و یا در محل نصب تابلو، برنامه ریزی می شوند. به طورکلی این گونه تابلوها به منظور تاثیرگذاری بر رفتار رانندگان جهت بهبود جریان و عملکرد ترافیک استفاده می شوند. نمونه هایی از اطلاعاتی که عمدتا از طریق تابلوهای پیام متغیر در اختیار رانندگان قرار می گیرند شامل زمان سفر میان مبادی و مقاصد مشخص، وضعیت تراکم ترافیک در کریدورهای بزرگراهی، اطلاعات مرتبط با محل کارگاه های عملیات عمرانی، اطلاعات در رابطه با وقایع خاص و ارائه راهنمایی های موردنیاز برای رانندگان، اطلاعات مرتبط با عملیات تعمیر و نگهداری در کریدورهای بزرگراهی، اطلاعات مربوط به پیش بینی شرایط جوی خاص و قریب الوقوع و اطلاع رسانی درخصوص حوادث اتفاق افتاده در مسیر می باشند. در مجموع همان گونه که نیاز ترافیکی ایجاب نموده است، امروزه باتوجه به اهمیت روزافزون کنترل ترافیک و سیستم های حمل و نقل جاده ای و انتقال اطلاعات و گزارش های لحظه ای وضعیت مسیرها به رانندگان، جایگاه ویژه ای برای تابلوهای اعلام پیام متغیر ایجاد گردیده است.
خلاصه ماشینی:
"[7] *نرمافزار برنامهریزی در محیط swodniW ؛ *نمایش تصاویر و اشکال به همراه متون فارسی و انگلیسی و اعداد؛ *قابلیت نمایش علائم راهنمایی و رانندگی؛ *ارتباط با تابلو از طریق مرکز کنترل به صورت به هنگام؛{P1P} *تنظیم مدت زمان مکث پیامها ونحوه توالی اعلام آنها توسط کاربر؛ *نگهداری اطلاعات در هنگام خاموش بودن تابلو؛ *حد اقل مصرف انرژی به لحاظ بهرهگیری از لامپهای DEL ؛ *بدنه سبک با رنگ کورهای الکترواستاتیک و مقوم در برابر نفوذ آب و رطوبت و گردو غبار؛ {P(1) enil-nO P} *وجود امکانات خنککننده در پشت تابلو برای تهویه فضای داخلی؛ *قابلیت کار با برق 180-260 ولت و فرکانس 50 هرتز و دارای حفاظتهای لازم دربرابر تغییرات ولتاژ و جریان و حرارت و شوکهای الکتریکی؛ *منبع تغذیه سوئیچینگ 5 ولت 100 وات؛ *سیستم ماژولار )61 x 8( ؛ *قابلیت تنظیم شدت نور DEL براساس نور محیط؛ *اپوکسی مقاوم در برابر شرایط آب و هوایی؛ *مجهز به سیستم نگهبانی دیجیتالی جهت جلوگیری از وقفه کار دستگاه؛ *ماژولها دارای حفاظ DEL و رزین مخصوص جهت حفاظت از رطوبت و نفوذ آب؛ * DEL استفاده شده از انواع پرنور ویژه کابردهای ترافیکی،دید در روز به ابعاد 5میلی متر؛ *نوردهی dcm 0005)lacipyT( برای هر DEL و طول عمر بیش از 100 هزارساعت؛ *زاویه 30 درجه دید راننده به صورت افقی و عمودی.
جزئیات قابل حصول از مشخصات هندسی مسیر مورد بررسی:از آنجایی کهحد اقل فاصله دید برای وسیله نقلیهای که با سرعت بیش از 90 کیلومتر بر ساعت درحال حرکت است،در حدود 300 متر پیشنهاد شده است[7]،تابلوهای پیامرسان متغیرباید در شبکه آزادراهی و بزرگراهی در نقطهای از مسیر نصب شوند که حد اقل تا فاصله300 متری از آنها هیچ گونه قوس افقی یا قائم در مسیر وجود نداشته باشد،زیرا درارتباط با تابلوهای الکتریکی مورد بحث حتی تغییر اندکی در زاویه دید میتواند موجبناخوانا شدن پیام درج شده بر روی تابلو شود."