خلاصه ماشینی:
"آیا همین ذهنیت ثباتمند منطقی است که ماهیت او را تشکیل میدهد؟چهکسی در درون این قبر عمودی متحرک مخاطب حرفههایماست؟ در مکاتب تربیتی معاصر در بهترین شکل،ماهیت مبهم ناشناخته و مجهولی تحت عنوان روح،یا روان در درون انسان مفروض شده وبا شیوههایی برای سنجش واکنشهای رفتاری و عاطفی او در شرایط محیطی متفاوت،آزمونهایی صورت میگیرد.
ازاینرو،در حوزهی تعلیم و تربیت،اولین سئوال و اولین قدم برای ما با این پرسش آغاز میشود که:مخاطب تربیتی کیست؟این روان،یا ضمیر خودآگاه و ناخودآگاه که از آن نام میبریم و بهطور طبیعی او را مخاطب تربیتی فرض کردهایم،کیست و چیست؟ آیا روح و روان و یا ضمیر یکی هستند؟آیا آدم اساسا صاحب روح هست و یا اینکه ماهیت نازلتری در درون خود دارد؟مخاطبشیوههای تربیتی کدام یک از آنان است؟ اختلافات نظری ما با مکاتب تربیتی معاصر از این مبادی شروع میشود و بدیهی است که در گسترهی پردامنهی شیوههای تربیتی نیزاختلافات مبنایی بسیاری داریم."