خلاصه ماشینی:
"خانواده:پدر و مادر تا چه اندازهبه فرزندان خود اجازه میدهند درمدیریت خانه و خانواده نقش داشتهباشند؟ ما،خودمان،تا چه اندازه از فرزندانخود برای برنامهریزی یک میهمانی یاسفر نظر خواهی میکنیم؟تا چه اندازهبه فرزندان خود در انتخاب خوراکو پوشاک آزادی عمل میدهیم؟تاهنگامی که همواره بهترین نظرها فقطبرای پدران و مادران باشد،آیا فرصتیبرای تمرین اندیشیدن برای فرزندانفراهم میشود؟ معلم:آیا دانش آموزان همواره بایدمسئلههایی را حل کنند که فقط یکپاسخ داد؟ آیا معلم جرئت کافی برای پذیرشاندیشهای مخالف با اندیشۀ خود رادارد؟تا چه اندازه به دانشآموزانخود اجازه میدهد در فرایند تدریسمشارکت داشته باشند؟در یک کلاسمعلممحور که دانشآموزان فقط شنوندۀسخنان معلم هستند و همان سخنان راباید در برگۀ آزمون درج کنند،آیا جاییبرای پرورش خلاقیت باقی میماند؟ مدرسه:مدیران مدرسه تا چهاندازه از پیشنهادهای دانشآموزانبرای ادارۀ بهتره مدرسه استقبالمیکنند؟اگر معلمی خواست به جایپرسشهای بسته(که فقط یک پاسخدارند)،پرسشهای باز(مانند نقد یکشخصیت تاریخی)مطرح کند،کداممدیر از او پشتیبانی میکند؟اگر رتبۀدانشآموز در آزمونی چهارگزینهای،برای مدیر مدرسه و خانواده ارزشمندترباشد،دیگر نمیتوان به پرورشخلاقیت در دانشآموزان امیدوار بود."